artikel

Motorvervuiling en het nieuwe rijden (2002-04)

Techniek

In ‘Geen compressie door koolvlokken (2001-12)’ (Diagnose, Benzinemotoren) schrijft u over ‘carbon flaking’, met als gevolg compressieverlies, slecht lopen, enzovoort. Dit zou vooral voorkomen bij de sterkste motoren. Zelf heb ik zoiets ook al meerdere keren meegemaakt. Ook hier grote verschillen in compressie.
Bij alle gevallen bleek dat er in het algemeen zeer rustig gereden werd, zoals ‘het nieuwe rijden’ dat promoot. Hoe kan een werkplaats de klant goed adviseren met betrekking tot het nieuwe rijden? Uw advies om de motor regelmatig (even) fors te belasten staat bijvoorbeeld in geen enkel artikel over het nieuwe rijden te lezen.

Navraag leert ons dat het voortdurend rijden bij lage toerentallen eerder tot motorvervuiling leidt dan het regelmatig draaien van hogere toerentallen. Kennelijk moet het rustige rijden af en toe worden vervangen door het wat verder doortrekken in de versnellingen. Bij veel motoren draaien de kleppen pas boven een bepaald toerental om hun as. Er komt daardoor een nieuw contact met de klepzitting. Bovendien kan de brandstofstraal (bij benzinemotoren) een nieuw gedeelte van de inlaatkleppen bereiken. Die blijven daardoor schoner, als er tenminste een kwaliteitsbrandstof wordt getankt. Af en toe langer doortrekken in een versnelling heeft nauwelijks invloed op het brandstofverbruik, maar wel op de inwendige conditie van de motor.

Reageer op dit artikel