artikel

Longlife remvloeistof op komst? (2002-04)

Techniek

Is remvloeistof verversen tegenwoordig nog wel nodig? Er is toch een trend naar longlife vloeistoffen?

Hoewel voor koelvloeistof en smeerolie longlife versies zijn ontwikkeld, is dat bij remvloeistof niet het geval. Het verversen van remvloeistof op tijdbasis is dus nog steeds nodig. Met behulp van een remvloeistoftester is eenvoudig na te gaan of de remvloeistof zoveel vocht heeft opgenomen dat het kookpunt gevaarlijk laag is. Uiteraard is zo’n meting verstandig als het om een onbekende auto gaat of een nieuwe die al te lang staat.

Als er twijfel is omtrent de remvloeistofkwaliteit is het aftappen van een beetje remvloeistof bij de voorste remklauwen gewenst. Zowel de kleur, zwart duidt op veel (rubber)slijtage, als het kookpunt geven uitslag.

Denk bij het verversen ook aan de hydraulisch bediende koppeling. Er kunnen vreemde storingen bij heet weer optreden omdat er dampbelvorming optreedt in de koppelingshulpcilinder. Meestal komt de koppeling dan niet goed vrij.

Overigens kan er tot nu toe, op een paar uitzonderingen na, een DOT3 of 4 remvloeistof worden gebruikt. Daar komt echter verandering in. Het Opel ESPPlus systeem dat bij de nieuwe Vectra wordt toegepast, is gevuld met een bijzondere remvloeistof.

Reageer op dit artikel