artikel

Differentieel met lagerspeling (2002-04)

Techniek

In vergelijking met andere voorwielaangedreven auto’s is het mij opgevallen dat er bij bepaalde auto’s binnen onacceptabel korte termijn speling optreedt bij de binnenste aandrijfkoppelingen, die in de zonnewielen van het differentieel grijpen. Het vervangen van lagers heeft slechts voor korte tijd effect. Wat is hier aan de hand?

Allereerst is overleg met de technische dienst van de importeur nodig om er achter te komen of de kwaal vaker voorkomt. Als het geen materiaalfout is, kan de olie een belangrijke rol spelen. Bij FWD’s met dwarsgeplaatste motoren wordt er meestal een API GL3 of 4 transmissie-olie voorgeschreven. Deze oliën zijn niet of vrijwel niet voorzien van EP eigenschappen. Een API GL5 olie is dat wel, maar die is in het algemeen niet synchromeshvriendelijk.

Kortom: gaat het om nieuwe auto’s met de fabrieksolie nog in de transmissie dan is het een garantie of coulance zaak. Zijn de auto’s ouder, dan is het raadzaam met een ander type olie te experimenteren. Daartoe is overleg met een olieleverancier noodzakelijk gezien de mogelijke problemen met de synchromesh. Voor het gebruik van toevoegingen die achteraf bij de olie worden gedaan geldt eveneens dat het risico bestaat dat het schakelen niet goed meer verloopt.

Reageer op dit artikel