artikel

Geen compressie door koolvlokken (2002-03)

Techniek

Onlangs werd ik geconfronteerd met een motor die vanwege een of andere storing niet aansloeg. De compressie bleek onvoldoende. Dit verschijnsel bracht mij er toe om de klepspeling te controleren. Diverse komstoters bleken niet vrij te komen. Ik demonteerde alle hydraulische komstoters en perste op de geëigende wijze de olie er uit. Na deze weer te hebben gemonteerd startte en draaide de motor weer als vanouds.
Is het waarschijnlijk dat meerdere uitlaatkleppen simultaan opengedrukt kunnen worden door koolvlokken en is de klepveerspanning niet sterk genoeg om de broze vlokken tussen de kleprand en klepzitting weg te drukken?

Ja, het is zeker mogelijk dat de koolvlokken hard genoeg zijn om de klepveerkracht te weerstaan. Bedenk dat koolvlokken niet alleen uit verbrande koolwaterstoffen bestaan, maar ook uit verbrandingsresten (as) van additieven. In veel gevallen lukt het om de motor toch aan de praat te krijgen. Vervolgens is het gebruik van een aan de brandstof toegevoegd reinigingsmiddel voldoende om de problemen op te lossen. Er zijn ook gevallen bekend waarbij alleen het demonteren van de cilinderkop(pen) en het inschuren van de uitlaatkleppen het probleem heeft opgelost. De klepschotelranden en de klepzittingen waren teveel beschadigd.

Bij motoren zonder hydraulische stoters zal er juist een tikkend geluid optreden als er koolvlokken op de klepzittingen komen. Hydraulische stoters of stelplunjers passen onmiddellijk hun lengte aan en vergroten daardoor het probleem van compressieverlies.

Reageer op dit artikel