artikel

Meer veiligheid, minder slijtage en lager verbruik, banden vullen met stikstof (2002-02)

Techniek

Met regelmaat ontvangen we informatie over het vullen van banden met stikstof. Ook klanten stellen de vraag of ze wel of geen stikstof moeten gebruiken. Is het zo dat banden langer meegaan en dat het verbruik omlaag gaat?

Gewone lucht bestaat voor 20 procent uit zuurstof en 80 procent uit stikstof. Het zijn vooral de kleinere zuurstofmoleculen die door het rubber van de band naar buiten treden en zodoende na verloop van tijd luchtverlies veroorzaken.

Een 100% stikstofvulling is minder diffuus zodat de band (tot wel drie keer zo lang) zijn optimale spanning houdt. Nu de onderhoudsintervallen steeds langer worden is dat welkom. Onderspanning moet immers voorkomen worden, het vermindert de stuurprecisie, vergroot de bandenslijtage en verhoogt het brandstofverbruik. De voordelen van stikstof nemen toe naarmate een bestuurder minder vaak z’n bandenspanning controleert.

De eerlijkheid gebiedt wel te zeggen dat het minder regelmatig meten van de bandenspanning, óók met stikstofvulling, z’n risico’s kent. Banden verliezen namelijk niet alleen lucht als gevolg van het uittreden van zuurstofmoleculen, maar ook door het iets te bruusk een verkeersdrempel nemen of een stoeprand oprijden. Er kan dan lucht ontsnappen tussen band en velg en dat kan zelfs stikstof niet verhinderen.

Stikstofvulling heeft overigens ook andere voordelen. Gewone gecomprimeerde lucht bevat meestal een klein percentage water en olie. Deze bestanddelen dringen door in het karkas en kunnen oxidatie tot gevolg hebben. De band veroudert dus sneller en dat is bij banden die voor loopvlakvernieuwing worden gebruikt ongewenst. Ook kan water corrosie op de velg veroorzaken. Voorts speelt het temperatuuraspect. Een met stikstof gevulde band is minder gevoelig voor hoge temperaturen en bij hoge belasting treedt minder warmte-ontwikkeling op.

Reageer op dit artikel