artikel

Airbags en aangepaste stoelen (2002-02)

Techniek

Als een stoel-aanpassingsbedrijf een andere stoel monteert in een auto die af-fabriek geleverd wordt met een stoel met zij-airbags, zal vanaf dat moment het airbaglampje knipperen en het veiligheidssysteem geheel of gedeeltelijk uitgeschakeld zijn.
Het bedrijf dat de stoel heeft ingebouwd zegt dat de dealer een zogenaamde dummy moet monteren om vervolgens de weggehaalde airbag te omzeilen.
De importeur vertelt echter dat het absoluut verboden is om een andere stoel te monteren en of de zij-airbag te verwijderen. Ook zegt men dat degene die uiteindelijk deze verandering aan de auto uitvoert eindaansprakelijk is, zelfs als de bestuurder een brief ondertekent waarin hij aangeeft de garage niet aansprakelijk te stellen als er iets gebeurt.
Onze vraag is nu: kunnen wij als autobedrijf aansprakelijk gesteld worden. Zijn hier enige juridische uitspraken over geweest?

Elke stoel moet goedgekeurd zijn volgens ECE 17 en Richtlijn 74/408/EEG. Daarbij wordt de botsveiligheid van de stoel zelf getest (inclusief hoofdsteun), maar ook de montage (‘runners’). Indien goedgekeurd, komt hij te staan op een lijst van fabrikanten van vervangingsstoelen.

Als er een airbag in zit is vervanging vrijwel onmogelijk. Het probleem is niet dat er in de vervangingsstoel geen airbag zit, maar de elektronica die de airbag bestuurt en die een interactie heeft met die van de andere airbags. Dat hele systeem raakt ontregelt als je het op een punt loskoppelt.In theorie kan het, maar de praktijk wijst uit dat het bijna onmogelijk is.

Tot zover de techniek. Met de zaak van de aansprakelijkheid ligt het niet zo eenvoudig. Duidelijk is wel dat de autofabrikant niet thuis geeft als er iets niet goed werkt als gevolg van het loskoppelen van een oorspronkelijk aangebrachte airbag. Dat legt de aansprakelijkheid bij degene die aan het systeem heeft gewerkt.

BMW laat één en ander schriftelijk vastleggen door de klant en de dealer. De uitschakeling van de airbag wordt in het algemene computersysteem opgeslagen met vermelding van het motor- en chassisnummer. We gaan er van uit dat BMW op deze wijze een juridisch waterdichte oplossing heeft gevonden om zelf gevrijwaard te blijven van eventuele aansprakelijkheid.

Reageer op dit artikel