artikel

Waterpomp wordt elektrisch aangedreven, van koelsysteem naar thermisch management (2001-11)

Techniek

Waterpompen zijn bij de huidige auto’s nog mechanisch aangedreven. Ik heb begrepen dat deze in de toekomst vervangen gaan worden door elektrisch aangedreven pompen. Wat is hier het voordeel van en wat gebeurt er als zo’n pomp defect raakt of er simpelweg een voedingsdraadje knapt?

Eigenlijk is het huidige koelsysteem een goedkoop, maar uiterst simpel systeem. Sinds de waterpompen de levensduur van de motor meegaan en de thermostaten ook heel blijven, is er nauwelijks meer kritiek op het systeem. Goed, het duurt (te) lang voordat de motor op temperatuur is vooral bij turbodiesels, maar het werkt.

Toch heeft het huidige koelsysteem z’n langste tijd gehad. Het brandstofverbruik moet omlaag, evenals de emissies van schadelijke gassen. Bovendien zijn de materiaalspanningen, met name in de cilinderkop, erg hoog omdat de watertemperatuur en de waterhoeveelheid voortdurend wijzigen. Waar de constructeurs naar toe willen, is het regelen van de warmteafvoer in afhankelijkheid van de warmteproductie. Dus als de motor weinig vermogen levert, wordt er weinig gekoeld. Sterker nog, er wordt warmte toegevoerd. Zeker in koude jaargetijden is dat welkom.

Zo’n ideaal systeem is mogelijk dankzij een groot aantal sensoren en een elektrisch aangedreven waterpomp. Uiteraard regelt de boordcomputer de juiste metaaltemperaturen op de kritische plaatsen in de motor. Daardoor warmen de motor en de kachel zeer snel op en neemt ook de olietemperatuur snel toe. Daardoor daalt het brandstofverbruik over de Europese rijcyclus met 1 tot 5%, afhankelijk van het type motor en de soort transmissie.

Uiteraard worden ook de radiateur en de koelventilator bij deze verandering betrokken. De ouderwetse jaloezie komt weer terug om de koellucht door de radiateur te kunnen regelen. De elektrische bediening strekt zich ook uit tot de koelventilator die deel gaat uitmaken van de koeleenheid.

Er zal een compleet bewakingssysteem zijn ingebouwd, dat bij een defect aan het koelsysteem maatregelen neemt. De motor, en in vele gevallen ook de transmissie, moeten immers tegen verhitting worden beschermd. De sensoren die de materiaaltemperaturen registreren zijn in staat elke storing vast te stellen, het (E)OBD-systeem weet dan wat er moet gebeuren. Afhankelijk van de ernst van de storing wordt de melding weergegeven. Het thermisch motormanagement is dichterbij dan we denken.

Reageer op dit artikel