artikel

Brandstof besparen met laag toerental (2001-11)

Techniek

Autofabrikanten proberen onder andere met directe benzine-inspuiting het brandstofverbruik te verlagen. Het is dan mogelijk de smoorklep uit het inlaatkanaal weg te laten. Waarom zoekt men de oplossing niet in het aanmerkelijk verlagen van het motortoerental bij het rijden op kruissnelheid? De motorbelasting neemt dan toe, waardoor de smoorklep verder open staat en dus de smoorklepverliezen afnemen.

Dit is precies het sterke punt van de CVT! Je kunt snel accelereren naar de gewenste snelheid, de cruise-control inschakelen en ziedaar: het toerental daalt. Moet er weer geaccelereerd worden, bijvoorbeeld omdat de weg omhoog loopt, dan past de CVT zonder onderbreking van de aandrijving het toerental aan. Als je op deze wijze bewust rijdt, bespaar je flink wat brandstof.

Het benutten van het brandstof besparingspotentieel lukt alleen als de spreiding, dat is de verhouding tussen de laagste en hoogste overbrenging, 6:1 of meer bedraagt. Bij de duwband is deze spreiding alleen haalbaar met een koppelomvormer. Audi gebruikt een bijzondere ketting die een spreiding van 6:1 haalt en een koppelomvormer onnodig maakt.

Dicht in de buurt van het door u beschreven ideaal komt de moderne zestrapsautomaat. Daarbij moet er dan wel geschakeld worden, maar dat verloopt onmerkbaar omdat de elektronische regeling schakelschokken voorkomt. Het is ook mogelijk automatisch schakelende transmissies met een laag verbruik te laten werken, maar dan moet het schakelen onmerkbaar en snel gebeuren. Zover is het helaas nog niet.

Reageer op dit artikel