artikel

Vervangen van gordelspanners (2001-10)

Techniek

In AMT 6/2001 gaat u in op de werking en vervanging van gordelspanners. Naar aanleiding van de vraag of gordelspanners vervangen moeten worden voor de APK keuring wanneer zij in werking zijn geweest, is uw antwoord ja, maar het moet neen zijn. In de boeken van de APK keuring spreekt men niet over gordelspanners. Volledigheidshalve hebben wij contact opgenomen met de RDW die het bovenstaande heeft bevestigd.
Voor de eigen veiligheid is het overigens wel beter om de gordelspanners te vervangen, wanneer deze in werking zijn geweest.

U heeft gelijk, gordelspanners worden bij de APK niet meegenomen. Er wordt bij de keuring alleen nagegaan of de gordel zelf goed functioneert en of de gordel onbeschadigd is. Uit het gesprek met de expert van TNO kwam naar voren dat als een botsing van zo’n ernstige aard is dat de gordelspanners in werking treden, de gordel zelf niet onbeschadigd zal zijn. Stel dat er bij de reparatie geknoeid wordt, dan wordt zo’n beschadigde gordel toch opgemerkt bij de eerstvolgende APK.

Goed beschouwd kunnen we spreken van een onbevredigende situatie die zich helaas ook voordoet bij tal van andere veiligheidsvoorzieningen. Mag je een gordel goedkeuren die goed uit- en oprolt, er onbeschadigd uitziet terwijl de gordelspanner defect is? Hoe weet de keurmeester of de gordelspanner defect is? Wie weet wanneer airbags of gastanks moeten worden vervangen? Is een auto veilig als bepaalde elektronica niet (goed) werkt, bijvoorbeeld de elektronische remkrachtverdeling of elektronisch geregelde dempers? Kortom, de APK is technisch verre van volmaakt.

Reageer op dit artikel