artikel

Vlakke krukas VV8 motor (2001-06)

Techniek

Bij het lezen van het artikel over de VV motoren in AMT meen ik een foutje te hebben ontdekt. Volgens u is de krukas gelijk van vorm als die van een vier-in-lijn motor, dus met vijf hoofdlagers en vier kruktappen die in 1 vlak liggen. Volgens mij heeft de krukas van de VV8 motor inderdaad 5 hoofdlagers, maar is deze krukas niet gelijk van vorm aan die van een vier in lijn. Er wordt volgens mij gebruik gemaakt van een krukas met een vorm zoals die er voor de toekomstige V(R)4 motor zou moeten uitzien: de 4 kruktappen liggen daarbij niet in één vlak, namelijk 2 van de 4 tappen zijn ongeveer 22° verzet met als doel gelijke verbrandingsafstanden te krijgen.
Om deze V(R)4 krukas aan te passen aan een VV8 motor met een blokhoek van 72°, moet men tussen elk paar krukwangen 2 krukpennen met 18° verzet aanbrengen om gelijke verbrandingsafstanden te krijgen, wat overigens correct uitgelegd is in het artikel.
Is mijn uiteenzetting correct of ga ik ergens de mist in?

Het spijt ons dat we blijkbaar niet duidelijk genoeg zijn geweest. Wat u schrijft is juist. Onze bedoeling was er op te wijzen dat er geen gewone V8 krukas gebruikt wordt die kruktappen om de 90° heeft, maar een zogenaamde ‘vlakke’ krukas à la viercilinder, zoals die bij V8 racemotoren wel gebruikt wordt. Het voordeel van de vlakke krukas is dat er een regelmatige verbrandingsafstand per cilinderrij ontstaat. Het nadeel is dat de balancering niet zo goed is.

Reageer op dit artikel