artikel

Te hoog brandstofverbruik? (2001-06)

Techniek

Gaarne zou ik uw mening ontvangen omtrent het brandstofverbruik van mijn Peugeot 306 XRD. Gemeten over ruim 10.000 km, met hoofdzakelijk grote ritten, meet ik een verbruik van gemiddeld 7,46 l/100 km (1:13,4).
Volgens het instructieboekje zou dat 6,49 l/100 km (1:15,4) moeten zijn bij 120 km/h constant. Met mijn vorige 306’en haalde ik inderdaad een verbruik van 1 op 15.
Naar mijn mening is dit verbruik voor een dergelijke motor onder die omstandigheden te hoog. Volgens mijn garagehouder is alles echter in orde. Wel zouden een roetfilter en stuurbekrachtiging een enigszins hoger verbruik rechtvaardigen dan zijn voorgangers.
Feit is dat de motor mooi rond loopt en geen bovenmatig olieverbruik vertoont. Als enige bijzonderheid weet ik dat de eerste eigenaar veel kleine afstanden reed met een aanhanger en met een geringe snelheid. Bovendien is bij mijn aankoop de distributieriem vervangen. Is het bijvoorbeeld denkbaar dat die riem een tandje verkeerd gemonteerd is, denkt u wellicht nog aan andere mogelijke oorzaken, of vindt u het verbruik normaal bij de genoemde rijstijl?

Te hoog brandstofverbruik? (2001-06)

We gaan er van uit dat de motor in goede conditie is, aangezien uw dealer op dit punt geen actie heeft ondernomen. Het verschil in verbruik met uw vorige auto kan als volgt worden verklaard.

Wellicht heeft u in de afgelopen tijd bij lagere temperaturen gereden dan met het gemiddeld verbruik van de vorige auto’s overeenkomt. Bovendien kan winterbrandstof voor een iets hoger verbruik zorgen omdat het per liter minder weegt. Er zitten lichtere delen in die bij het starten en tijdens het opwarmen de verbranding verbeteren ten opzichte van de wat zwaardere zomerbrandstof.

De stuurbekrachtiging kan, vooral in de stad, het verbruik nadelig beïnvloeden. Bedenk dat bij hydraulisch bekrachtigde systemen de pomp altijd meeloopt. Een klein verschil kan zitten in een tellerafwijking bijvoorbeeld als gevolg van andere banden die overigens ook nog een (forse) bijdrage leveren aan het verbruik. Er is overigens geen roetfilter in de uitlaat aanwezig, maar wel een ongeregelde oxidatiekatalysator.

Het advies luidt: houd het verbruik over een langere periode bij en ga na of één van de genoemde invloedsfactoren een rol speelt. Of de nokkenas op tijd staat en het inspuitmoment correct is, kan op een vrij eenvoudige wijze worden gecontroleerd. Een reinigende brandstoftoevoeging kan alle twijfel omtrent de toestand van de verstuivers wegnemen.

Reageer op dit artikel