artikel

Juiste smering automatische transmissies (2001-05)

Techniek

Voor verschillende Chrysler-producten wordt als smeermiddel voor de automaat expliciet de geëigende smering voorgeschreven, namelijk van het merk Mopar ATF+3, type 7176. Het is mij opgevallen dat de diverse transmissies van Chrysler kennelijk door het gebruik van een andere dan de voorgeschreven vloeistof hardnekkige storingen zijn gaan vertonen. Dit varieert van drabvorming tot het niet overschakelen naar hogere overbrengingen.
Wat is het speciale van dat Mopar-product? Reageren andere ATF’s chemisch op bepaalde toegepaste metalen of kunststoffen?

Zoals bekend behoren ATF’s tot de moeilijkst te ontwikkelen en fabriceren smeermiddelen. Het evenwicht tussen te weinig of te veel wrijving is al moeilijk te bereiken, laat staan te handhaven over een temperatuurgebied van -40°C tot 170°C. Dat vereist bijzondere basisoliën.

Daar komt nog bij dat de koppelingen met een statische en een dynamische wrijvingscoëfficiënt werken. Dat vraagt om een bijzonder additieven pakket. Al met al is elke olieconstructeur blij als het lukt om aan alle eisen en wensen van de transmissieconstructeur te voldoen.

Klap op de vuurpijl is dat zo’n ATF ook nog eens de levensduur moet blijven zitten. Deze eis ontstaat doordat er vaak vuil in de transmissie komt bij het verversen en omdat er dikwijls met een ander type ATF wordt bijgevuld. Dat daarbij oliekeerringen en andere onderdelen beschadigd worden, ligt voor de hand.

We zien steeds vaker dat er bij een bepaald type transmissie een bepaald type olie hoort en dat dit op de transmissie is aangegeven met een bepaalde kleur van de vulplug of een ander merkteken.

Als er een andere ATF in een automaat wordt gebruikt dan is voorgeschreven, ontstaan er vroeg of laat (ernstige) problemen.

Reageer op dit artikel