artikel

BMW Valvetronic op hoge toeren (2001-05)

Techniek

In AMT 3 beschreef u de BMW 4-cilinder met Valvetronic. Er wordt gezegd dat een elektromotor een excenteras verdraait, en dat de excenter een hefboom verplaatst die zijn beweging vervolgens overdraagt aan de sleper die op zijn beurt de klep opent. Wanneer de nokkenas draait, beweegt de hefboom als een pendel heen en weer. De hefboom wordt telkens teruggeduwd door een ‘veer’, maar is die snel en sterk genoeg om de hefboom bij een hoog toerental op tijd terug te duwen of is er een kans op ‘zweven’? Moet deze veer periodiek vervangen worden?

De hulpveer is een zogenoemde haarspeldveer. Dit type veer werd vroeger als klepveer gebruikt en wel met aan elke kant van de klepsteel één zo’n veer, soms zelfs wel eens vier stuks. Net als elke klepveer is het de bedoeling dat deze de motorlevensduur meegaat. Het gaat om een speciale staalsoort die als verenstaal bekend staat. Een zorgvuldig fabricageproces wordt gevolgd door een juiste inbouw en er is verder geen omkijken meer naar.

Het Valvetronic-systeem is niet ontworpen voor motoren zoals die van de M3 of M5. De extra onderdelen zorgen voor een hogere belasting van het mechaniek, want er moet extra massa worden bewogen. Het huidige systeem werkt goed tot ongeveer 7.000 t/min, dat is 500 t/min meer dan de 6.500 t/min waarbij de toerenbegrenzer ingrijpt.

Reageer op dit artikel