artikel

Werking van de Scania inspuiting (2001-04)

Techniek

Het artikel over de Scania 470 12- liter (zie Autotechnisch archief; bedrijfsauto’s; motoren: Scania’s nieuwe krachtige 12-liter motor) bevat naast veel informatie ook een paar onduidelijkheden. Ik heb twee vragen: wat is een open verstuiver en hoe gaat het inspuiten nu eigenlijk in zijn werk?

Met een open verstuiver wordt aangegeven dat er verbrandingsgassen door de verstuivertip stromen als de rol over het begin van de grondcirkel van de nok loopt. Deze gassen komen via de retourleiding in de tank terecht. Een terugslagklep voorkomt dat er verbrandingsgassen in het kanaal van de brandstoftoevoer komen.
De werkwijze is hier in zes fasen weergegeven, zodat goed te volgen is hoe het inspuiten in zijn werk gaat. Bedenk dat de diameter van de bovenste zuiger groter is dan die van de onderste zuiger. Er is dus een hydraulische overbrengingsverhouding die een factor 2 bedraagt. Deze ontlast de bediening van de pompverstuiver terwijl de inspuitdruk toch hoog is. De druk is nu nog 1600 bar, maar kan tot 2400 bar worden opgevoerd als de Euro4 emissie-eisen daarom vragen.
Fase 1: De pompverstuiver staat in gesloten stand, de nok van de nok-kenas drukt de zuigers in de pompverstuiver naar elkaar toe via de rolstoter, de klepstoterstang en de tuimelaar, zodat de onderste zuiger tegen de zitting van de verstuiver wordt gedrukt. De pompverstuiver is gesloten, zowel voor het vullen met brandstof voor de verbranding als voor het inspuittijdstip.
Fase 2: De zuigers in de pompverstuiver volgen de beweging van de tuimelaar naar boven tot de onderste zuiger zijn hoogste stand inneemt en een mechanische aanslag bereikt. Het kanaal dat de brandstof voor de verbranding in de pompverstuiver brengt, wordt geopend en zodra de solenoïdeklep opengaat wordt er brandstof in de verstuiver gespoten.
Fase 3: De bovenste zuiger in de pompverstuiver heeft zijn hoogste stand bereikt. Daar komt deze tegen een mechanische aanslag aan. De solenoïdeklep voor de brandstofhoeveelheid is geopend en het vullen met brandstof voor de verbranding begint. De inlaat voor brandstof voor het inspuittijdstip wordt geopend.
Fase 4: De solenoïdeklep voor het inspuittijdstip opent en het vullen met brandstof voor het inspuittijdstip begint. De middelste zuiger in de pompverstuiver wordt door de brandstof hydraulisch naar beneden gedrukt in de richting van de onderste zuiger. Het vullen met brandstof voor de verbranding moet zijn voltooid voordat de onderste zuiger de inlaat afsluit.
Fase 5: De bovenste zuiger wordt door de nokkenas naar beneden gedrukt via de tuimelaar. De middelste zuiger wordt door de brandstof hydraulisch naar beneden gedrukt en komt in aanraking met de onderste zuiger. De drie zuigers gaan gelijktijdig naar beneden. Lekbrandstof wordt via het lekbrandstofkanaal afgevoerd. De onderste zuiger perst de lucht in de verstuiver samen en de inspuiting begint wanneer de onderste zuiger het mengsel volledig in de verstuiver heeft geperst.
Fase 6: De inspuiting is voltooid. De onderste zuiger staat in de laagste stand. De nokkenas blijft de bovenste zuiger via de tuimelaar naar beneden drukken en de bovenste zuiger drukt op zijn beurt de middelste zuiger omlaag, waardoor het aftapkanaal vrijkomt. De brandstof voor het inspuittijdstip wordt via het retourkanaal afgevoerd wanneer de bovenste zuiger de doorgang naar de tank opent. De nokkenas sluit de pompverstuiver mechanisch m.b.v. de buitenste nok. In deze stand wordt ook de opgebouwde druk boven de zitting ontlast via het kanaal in de onderste zuiger.

Reageer op dit artikel