artikel

Condenswater vormt emulsie met de motorolie, mayonaise in het kleppendeksel (2001-03)

Techniek

Bij een Hyundai van 1998 is de binnenkant van de olievuldop bedekt met een laag witte smurrie, gelijkend op dunne mayonaise. Na het ontdekken hiervan is de olie ververst (TXT 10W-30) en het oliefilter vernieuwd. Na verloop van tijd openbaart de sludge zich echter opnieuw. Met de bewuste auto wordt jaarlijks circa 10.000 km gereden en wekelijks minstens vier keer een traject van bijna 50 km afgelegd. Aan te veel korte ritten kan het dus naar mijn mening niet liggen. De auto is technisch geheel in orde (geen storingcodes, geen koelwaterlekkage, koelwatertemperatuur 88 graden Celcius). Kunt u een oorzaak aangeven en mij vertellen of het optreden van deze sludge schadelijk is? Zo ja, wat is een mogelijke remedie?

De door u als ‘mayonaise’ omschreven witte sludge is een emulsie van water en olie. Het zal duidelijk zijn waar de olie vandaan komt, dus gaat het er om uit te leggen hoe het water in de motor terechtkomt.

Tijdens de verbranding van 1 liter brandstof wordt er ongeveer 1 liter waterdamp gevormd. Dat het merendeel hiervan via de uitlaatpijp in de buitenlucht terechtkomt, zien we als het koud is. Een gering percentage waterdamp wordt langs de zuiger- veren geblazen en komt samen met de overige verbrandingsgassen in het carter terecht. Via het carterventilatiesysteem worden deze dampen naar het inlaatsysteem afgevoerd.

Als een motor van binnen een temperatuur lager dan het dauwpunt heeft (ongeveer 65°C) is hij kletsnat van de condens. Het is dit condenswater dat met de olie een emulsie vormt die we mayonaise noemen. Waar wordt deze mayonaise gevormd? Op die plaatsen waar het condenswater langdurig koud blijft. Dat is het geval met kleppendeksels en onderdelen (slangen bijvoorbeeld) van de carterventilatie. Het kan bij koud weer zelfs zover komen dat de mayonaise bevriest. Als daardoor de carterventilatie verstopt raakt, ontstaat er een overdruk in het carter. Dat werkt olielekkage in de hand. Overvloedige vorming van mayonaise kan de gehele kleppentrein door corrosie beschadigen. Er zijn gevallen bekend van verroeste en later gebroken klepveren. Ook nokkenasslijtage wordt er door in de hand gewerkt.

De remedie is duidelijk: zorg dat het te koude onderdeel warm wordt. Hittebestendig isolatiemateriaal van centrale verwarmingssystemen is ook prima bruikbaar voor het carterventilatiesysteem. Afschermen van de rijwind- of ventilatorkoeling werkt er eveneens aan mee om de temperatuur omhoog te krijgen.

Reageer op dit artikel