artikel

Uitlaatklepschade door lekke uitlaat (2001-01)

Techniek

Voor het behalen van een A-rijbewijs (motorfiets) word je tegenwoordig ook getoetst op kennis van de motortechniek. In de lesstof wordt beweerd dat een lekke uitlaat schade kan veroorzaken aan de uitlaatklep: ‘Een uitlaat die niet in orde is maakt meer lawaai, leidt tot verlies aan motorvermogen, extra benzineverbruik en zelfs tot schade aan de uitlaatkleppen’. Kun u dit verklaren?

Uw vraag naar het verband tussen ‘schade aan de uitlaatkleppen en een niet in orde zijnde uitlaat’ kan als volgt worden beantwoord. Uitlaatkleppen worden heter dan normaal als de tegendruk in de uitlaat hoger is dan normaal.

Kleppen van motorfietsen bereiken bij topvermogen zeer hoge temperaturen dus kan het gebeuren dat een te hoge tegendruk teveel wordt voor het materiaal. Dat oxideert dan, de klep ‘verbrandt’.

Het advies in dezelfde lesstof, om tegen een uitlaat te tikken om na te gaan of er iets los zit van binnen, moet ook worden voorzien van enig commentaar. Bij een toenemend aantal motorfietsen zijn er katalysatoren in de uitlaat geplaatst. Hoewel het gaat om metaal- en niet om keramiekexemplaren is bij het tikken toch voorzichtigheid geboden. Ook bestaat kans op beschadiging van het dunne plaatwerk en dat heeft bij een motorfiets een ontsierend resultaat.

Reageer op dit artikel