artikel

Wat is een kantelhemdzuiger? (2000-12)

Techniek

Ik heb een zuiger gevonden welke uit twee delen bestaat, dat wil zeggen: zuigerbodem van staal en een losse zuigerbus van aluminium. Eenmaal opgebouwd, zit er tussen de zuigerbodem en de zuigerbus 1 mm ruimte. Kunt u mij zeggen waarom voor deze constructie is gekozen?

U heeft een zogenaamde kantelhemdzuiger in handen gekregen. Dit type zuiger wordt bij een behoorlijk aantal bedrijfswagenmotoren toegepast. Het stalen bovendeel neemt de verbrandingskracht op, het aluminium hemd de leibaankracht. De ‘Pendelschaft’ zuiger dateert al van 1931. Toen probeerde Mahle zo’n zuiger voor een benzinemotor met een bovendeel (de kroon) uit elektron (een magnesiumlegering) en een hemd uit gietijzer.

De voordelen van de kantelhemdzuiger zitten in het kunnen toepassen van verschillende materialen voor de kroon en het hemd. Bij de turbodieselmotoren kunnen de zuigerveren rechtstreeks in de groeven worden aangebracht, bij de aluminium zuigers moet er een speciale sponning worden ingegoten om het ‘uitslaan’ van de veergroef te voorkomen. Bovendien worden de zuigerveren mooi geleid, want de kroon kan recht op en neer door de cilinder. De zuigerspeling verandert minder dan bij een aluminium zuiger. Nadelig zijn: het grotere gewicht en de hogere temperatuur. Dat laatste beïnvloedt zowel de cilindervulling, als de verbranding en de olietemperatuur in de veergroeven. Vandaar dat er constructeurs zijn die liever de volaluminium zuiger toepassen en die goed koelen door middel van olie.

Reageer op dit artikel