artikel

Vastzetten wielmoeren (2000-11)

Techniek

Het vastzetten van wielmoeren blijft de gemoederen bezig houden. Het blijkt dat er zowel met een te hoog als met een te laag aanhaalmoment wordt gewerkt.

Te hoge aanhaalmomenten leiden tot vervorming van de velg en tot beschadiging van de schroefdraad. In een enkel geval breekt er zelfs een tapeind af.

Ondanks alle waarschuwingen worden er nog steeds luchtsleutels gebruikt. Daarmee mogen wielmoeren niet worden vastgezet, wel (na het met de hand opdraaien van de moer) worden aangedraaid.

Het is van belang om na te gaan welk aanhaalmoment de auto- of velgenfabrikant opgeeft. Voor stalen of voor lichtmetalen velgen kunnen verschillende waarden worden opgegeven. Hoewel de moeren meestal droog worden gemonteerd, zijn er uitzonderingen. Bedenk dat er bij het smeren een hogere spanning in het tapeind ontstaat.

Te lage aanhaalmomenten kunnen het loslopen van de wielmoeren veroorzaken dat zal duidelijk zijn. Onvoldoende aanlegkracht van de velg kan passingroest in de hand werken omdat de velg (dus ook de boutgaten) kleine bewegingen kunnen uitvoeren tijdens het rijden.

Al met al is het vastzetten van wielmoeren een klus die zorgvuldig moet worden uitgevoerd.

Reageer op dit artikel