artikel

Financieel voordeel dankzij belastingtarief, rijden op aardgas (2000-11)

Techniek

Steeds vaker hoor je dat er op aardgas wordt gereden. Dat is milieuvriendelijker en tevens goedkoper dan andere brandstoffen. Welke aanpassingen zijn er nodig aan de motor, zowel mechanisch als elektronisch? Bij welk kilometrage is het rijden op aardgas rendabel?

Eigenlijk is een aardgasauto een verdere ontwikkeling van een autogas- oftewel LPG-auto. Er wordt gewerkt met samengeperst aardgas (CNG van Compressed Natural Gas) dat met 200 bar druk wordt opgeslagen.

Het gas gaat naar een drukregelaar en vandaar onder 8 bar naar een gemeenschappelijke leiding, de ‘common rail’. De verstuivers worden via elektromagneten aangestuurd. Omdat de verbrandingswaarde van aardgas en de vullingsgraad van de cilinders lager zijn dan van benzine neemt het vermogen met ongeveer 10% af.

Als de motor uitsluitend op aardgas draait, kan de compressieverhouding tot ongeveer 13:1 worden verhoogd omdat de klopvastheid van methaan ongeveer 130 RON (Research Octane Number) bedraagt. Net als bij autogas bestaat aardgas echter uit verschillende koolwaterstoffen die elk hun eigen RON hebben, het is dus geen 100% methaan (CH4). Aardgas-luchtmengsels laten zich armer ontsteken dan benzine-luchtmengsels, dus kan er een besparing in het verbruik bij deellast worden bereikt.

BMW, Fiat, Ford, Volvo en VW leveren ‘bi-fuel of bivalente’ auto’s die zowel op aardgas als benzine kunnen draaien. Honda bouwt een monofuel of monovalente aardgas auto, dat is de CIVIC GX. De bi-fuel auto’s hebben dezelfde problemen als de autogas-benzineauto’s. Het onderbrengen van de extra tank met apparatuur kost ruimte en verhoogt het gewicht.

Bij de Fiat Multipla Bipower is 26,5 kg aardgas aan boord en dat is genoeg voor 450 km. Er is 38 liter benzine met eenzelfde reikwijdte, dus totaal genoeg voor zo’n 900 km. Het gewicht is door de zware aardgastanks ten opzichte van de mono-benzine uitvoering met 170 kg toegenomen, dat is 100 kg meer dan de Multipla diesel. De aardgastanks zijn bij deze auto in de bodem weggewerkt.

Het brandstofverbruik bij ‘zuinige’ rijstijl bedraagt 5,1 kg aardgas per 100 km of 7,9 liter benzine per 100 km. Zolang, en daar draait alles om, aardgas in een ander belastingtarief valt is het goedkoop rijden ten opzichte van benzine.

Wat de technische aanpassing van de motor betreft, vermeldt Honda dat er speciale kleppen en klepzittingen, zuigers en bougies nodig zijn omdat de aardgasmotor hogere werktemperaturen bereikt.

Reageer op dit artikel