artikel

Variabele geometrie voorbehouden aan diesel? Turbo’s voor benzinemotoren (2000-09)

Techniek

Naar mijn weten worden turbo’s met variabele geometrie niet toegepast op benzinemotoren. De reden waarom is mij echter niet duidelijk. Diesel is ‘vetter’ dan benzine, dus het kan zijn dat bij benzinemotoren de verstelbare schoepen vastlopen. Of bestaat het risico dat de schoepen vervormen door de hetere uitlaatgassen van de benzinemotor?

Ook bij de benzinemotoren zijn de verstelbare leidschoepen in gebruik geweest. Nissan in 1985 en Peugeot in 1993 pasten een Garrett VAT 25 turbocompressor toe die één verstelbare leidschoep had. Honda monteerde in 1989 en 1990 een turbine met een krans van leidschoepen precies als bij de huidige dieselmotoren. Door middel van een elektronisch aangestuurde elektromagneet konden de schoepen vanuit de ECU worden versteld. Op deze manier werd het turbinetoerental snel gevarieerd en kon een ‘waste-gate’ worden uitgespaard. Een klopsensor bepaalde de grens van het toelaatbare.

Maar, zoals u terecht opmerkt, de hoge uitlaatgastemperaturen zorgen voor problemen, daar helpt een ‘vettig mengsel’ niet bij want de temperatuur is veel te hoog. Bij de Audi RS4 bijvoorbeeld loopt de uitlaatgastemperatuur op tot over de 1000 °C. Er zijn daarom temperatuursensoren aangebracht in de spruitstukken om de maximale waarde tot 980 °C te beperken. De turbofabrikant (3K-Warner Turbosystems) verwacht binnenkort dat zelfs 1050 °C toelaatbaar is dankzij een speciaal hittebestendig materiaal (GX40CrNiSi25 20) dat voor het turbinehuis is ontwikkeld.

Desgevraagd deelde 3K-Warner mee dat de kans groot is dat er binnenkort weer een benzinemotor komt die uitgerust is met een turbocompressor met verstelbare leidschoepen. Dat is een interessante ontwikkeling, of niet soms.

Reageer op dit artikel