artikel

Pingelen met Pura (2000-09)

Techniek

Met mijn auto, een BMW 320 coupé uit de E 36 serie, heb ik een aantal malen Shell Pura benzine getankt. De motor mag op RON 95 draaien, maar vanwege de reinigende werking van Superplus 98 had de auto altijd op die benzine gelopen.
Met Pura traden er detonatieverschijnselen op. Eigenlijk gebeurde dat alleen direct na het terugschakelen en weer gasgeven. Dus bij lage toerentallen. Het pingelen dat af en toe optrad duurde dan maar kort maar was toch duidelijk waarneembaar. Na de Pura ervaring heb ik een tankvulling Euro 95 geprobeerd. Hiermee bleek het genoemde verschijnsel in het geheel niet op te treden. Ik ging daarom de klopvastheid van Pura in twijfel trekken en heb het Technische Informatie Centrum van Shell gebeld. Daar kende men het door mij waargenomen verschijnsel niet. Euro 95 en Pura zouden qua klopvastheid vrijwel gelijk moeten zijn. Wel werd Pura in verband met mogelijke gevolgschade voor de betreffende auto duidelijk afgeraden. Ik tank dus nu maar weer Superplus en wacht intussen op de door u genoemde Optimax.

De door u genoemde motor mag inderdaad op RON 95 draaien, dan wordt het motormanagement aangepast zodra de klopsensor detoneren vaststelt. De klopsensor zal onder de door u geschetste condities niet reageren, want dit soort ‘pingelen’ leidt namelijk niet tot motorschade.

Kennelijk is de samenstelling van Pura 95 anders dan die van Euro 95. Benzine bestaat uit vele koolwaterstoffen die elk hun eigen klopvastheid hebben. Bij het fors optrekken na gasloslaten wordt vooral de klopvastheid van de lichte koolwaterstoffen aangesproken.

De motor is door de klopsensor beschermd tegen ‘highspeed knock’, dat is detoneren bij een hoog toerental. Wordt er met Superplus 98 gereden dan nemen de prestaties toe en, als het extra vermogen niet wordt gebruikt, neemt het verbruik af.

Reageer op dit artikel