artikel

Vreemde velgslijtage (2000-07/08)

Techniek

Laatst constateerden wij bij een lichtmetalen velg dat aan de binnenkant van de velgrand een hoeveelheid materiaal was afgesleten. Het betrof een 16” velg, gemonteerd op een Renault Laguna. Deze heeft standaard 14” velgen. De auto was voorzien van Pirelli banden en had 40.000 km gereden. Mijn vraag is hoe dergelijke slijtage, die eruit ziet als een soort ‘wrijvingsstrepen’, kan ontstaan en of het op de lange duur gevaarlijk kan zijn.

De slijtage aan de lichtmetalen velg zoals die door u is waargenomen, kan bij iedere lichtmetalen velg, onder elk merk en type auto voorzien van alle soorten en merken banden, optreden en is na een fors aantal kilometers een normaal verschijnsel. De slijtage aan de binnenkant van de velgrand (de velghoorn) wordt veroorzaakt door de bandenspanning. Deze is lange tijd te laag geweest, waardoor de flank (wang) en hiel van de band te veel hebben kunnen bewegen. Door deze beweging, ten gevolge van de bandvering, heeft de hiel van de band de velghoorn als het ware uitgegraven. Het merk BBS maakt hier zelfs een opmerking over in de garantie- en produktpas die bij een nieuwe velg wordt geleverd. In het geval een nieuwe band wordt gemonteerd, en er wordt de door u genoemde slijtage waargenomen, dan mag de afstand ‘a’ niet meer dan 6 mm bedragen. Is die afstand 8 mm of meer dan moet de velg worden vervangen. Dat lijkt ons ook een goede vuistregel als het andere merken velgen betreft. In de praktijk worden soms velgen aangeboden waarvan de velghoorn door slijtage messcherp is geworden. Omdat er op een bepaald moment praktisch geen materiaal meer aanwezig is dat de hiel van de band kan vasthouden, is het niet denkbeeldig dat er een gevaarlijke situatie kan ontstaan. De velghoorn kan dan gewoon afbreken, de band laat los van de velg, lucht ontsnapt zeer snel en de gevolgen laten zich raden.

Reageer op dit artikel