artikel

Opmerkelijke olieschraapveer (2000-07/08)

Techniek

Bij een Oldsmobile V8 5.0 uit 1989 zit tussen de olieschraapveer een ‘wiebertje’. Is het u bekend waarvoor dit ‘wiebertje’ exact dient?

Voor zover uit de foto valt op te maken, hebben we hier te maken met een opgebouwde olieschraapveer. Dat wil zeggen dat er eigenlijk twee smalle veren zijn die door een zogenoemde ‘expander’ axiaal uit elkaar worden gehouden. ‘To expand’ wil zeggen: uitzetten, in dit geval zet de expander als een veer de twee dunne olieschraapveren axiaal onder druk. Dit type ‘expander’ heeft nog een andere functie, met behulp van kleine lipjes die achter de dunne schraapveren vallen worden de schraapveren radiaal naar buiten gedrukt.

Het door u als ‘wiebertje’ beschreven stukje materiaal is van de expander afkomstig en zo goed als zeker afgebroken. Dat kan bij de montage zijn gebeurd of door langdurig gebruik. Het aanbrengen van dit type olieschraapveer in de groef moet zorgvuldig gebeuren en het monteren van de zuiger met veren vraagt om het juiste gereedschap.

Deze expander heeft op de uiteinden kunststof blokjes zitten om te voorkomen dat de uiteinden over elkaar schuiven en dan niet meer de beoogde radiale spanning op de expander zit. Dit is een duidelijk constructiedetail van de Sealed Power olieveer zoals gemonteerd op vele Amerikaanse zuigers.

Aan het breukvlak van het ‘wiebertje’ is wel te zien of het om een geweldbreuk of een vermoeiingsbreuk gaat, in ieder geval moet het ‘wiebertje’ 45° gedraaid worden om zijn oude plaats te kunnen vinden. Het voordeel van dit type olieschraapveer is dat hij zorgt voor een uitstekende schraapwerking onder vrijwel alle bedrijfsomstandigheden. Dankzij de hoge aanlegdruk van de smalle veren loopt de motor snel in.

In het augustus-nummer behandelde u in deze rubriek een bijzondere olieschraapveer uit een Oldsmobile V8 5.0 (zie: Opmerkelijke olieschraapveer (2000-078)), waarbij een wiebervormig stukje materiaal was losgekomen met een motorschade als gevolg. Het losgeraakte ‘wiebertje’ is inderdaad afkomstig van de door u aangehaalde expander. Deze heeft namelijk op de uiteinden kunststof blokjes zitten om te voorkomen dat de uiteinden over elkaar schuiven en dan niet meer de beoogde radiale spanning op de expander zit. Dit is een duidelijk constructiedetail van de Sealed Power olieveer zoals gemonteerd op vele Amerikaanse zuigers.

Reageer op dit artikel