artikel

Te dikke olie (2000-05)

Techniek

Een uit de VS afkomstige auto wordt voor korte ritten gebruikt. Na enige tijd ontstaat er een bijgeluid dat na demontage van de motor veroorzaakt blijkt te worden dooreen uitgelopen krukaslager. Uit de gegevens die bij de motor horen, blijkt dat er een SAE 5W-30 motorolie in hoort. De eigenaargebruikte echter een SAE 15W-40 motorolie. Kan dit verschil in winterviscositeit de oorzaak zijn van de lagerschade?

Ja, dat kan. Bij het starten, zeker als het vriest, is een SAE 15W-40 veel stroperiger dan een SAE 5W-30 olie. Het duurt dus langer voordat de ol 4 alle te smeren onderdelen bereikt. Als de motor gedurende die tijd belast wordt, kan er een smeertechnisch probleem ontstaan door een gebrek aan warmte-afvoer. De smeerfilm wordt dan te dun en de materialen raken elkaar, met het genoemde gevolg.

Bij motoren met een aluminium motorblok is het voorgekomen dat ze na een nacht staan in de vrieskou niet meer wilden starten omdat de stroperige olie het ronddraaien van de krukas belemmert. Vele malen kort achtereen starten, bijvoorbeeld bij het verplaatsen van auto’s inde showroom, kan ook voor problemen zorgen omdat de olie niet de tijd krijgt door de hele motor te stromen. Niet voor niets worden motoren af fabriek vrijwel zonder uitzondering met een SAE 0W-30 of 5W-30 gevuld.

Reageer op dit artikel