artikel

OBD voor benzine- en dieselmotoren (2000-03)

Techniek

Als ik het goed heb, bestaan er twee On-Board-Diagnose (OBD) systemen, één voor benzinemotoren en één voor dieselmotoren? Waarom wordt hier onderscheid in gemaakt?

U heeft gelijk. Er wordt, bijvoorbeeld door VW, onderscheid gemaakt tussen benzine- en dieselmotoren omdat de controlesystemen die betrekking hebben op de verbranding en de uitlaatgasbehandeling verschillend zijn.

Bij de VW New Beetle worden bij de uitvoering met 2 liter benzinemotor de volgende functies en onderdelen gecontroleerd:

● werking van de katalysator,

● veroudering lambdasensoren,

● spanning van de lambdasensoren,

● secundaire luchtinjectie,

● uitlaatgasrecirculatie,

● tankontluchting en lekkage,

● verbranding (in verband met overslaan),

● alle sensoren en onderdelen die de uitlaatgassamenstelling beïnvloeden,

● CAN-bus verbinding,

● automatische transmissie

Bij de 1.9 liter dieselmotor ontsnappen de volgende functies en onderdelen niet aan de aandacht:

● uitlaatgasrecirculatie,

● verbranding (in verband met overslaan),

● regeling van het inspuitmoment,

● vuldrukregeling,

● automatische transmissie,

● CAN-bus verbinding,

● ECU voor de inspuiting,

● alle sensoren en onderdelen die de uitlaatgassamenstelling beïnvloeden

Het doel van de OBD is het voortdurend controleren van alle onderdelen en regelsystemen die de uitlaatgassamenstelling beïnvloeden. Uiteraard moet de katalysator worden beschermd tegen bijvoorbeeld oververhitting als gevolg van het niet plaatsvinden van een vonk. Als er iets mis is, wordt daarvan een zichtbare melding gemaakt. Bovendien worden storingen in het geheugen opgeslagen en kunnen via een universele diagnosetester worden uitgelezen.

Reageer op dit artikel