artikel

Oude LPG-auto op benzine (2000-02)

Techniek

Ik ben in het bezit van een oude Opel Ascona 16S met 370.000 km op de teller. Deze is voorzien van een af-fabriek ingebouwde gasinstallatie. Met deze auto wordt nu nog slechts 6000 km per jaar gereden en we overwegen daarom de LPG-installatie te verwijderen. Navraag bij verschillende auto-technici leverde een aantal voorstanders en een aantal tegenstanders van zo’n ombouw op.
De voorstanders zeggen dat als de auto momenteel goed rijdt op benzine (is nu omschakelbaar) dan moet dat ook geen probleem opleveren wanneer de LPG-installatie verwijderd is. De tegenstanders komen met het volgende argument: ‘Ondanks het feit dat de auto wellicht goed op benzine rijdt is deze LPG rijden gewend. Vanwege het feit dat de auto veel gelopen heeft en dat omschakelen naar benzine toch een andere verbranding is, is het niet verstandig om de LPG-installatie te verwijderen. Kunt u mij vertellen wat vanuit technisch oogpunt gezien de beste keus is?

Tja, wat moet je daar nu op antwoorden? Het gaat om een motor met carburateur, dus een minder kwetsbare installatie dan inspuiting. De kans dat er zich daarbij storingen voordoen is kleiner.

Wat de voorstanders zeggen, is doorslaggevend. Als de auto rijdend op benzine geen problemen geeft, is er geen reden om de ombouw af te wijzen.

Na enkele maanden op benzine rijden (minimaal 2500 km) is bekend of alles goed werkt: het starten, warmdraaien, accelereren en rijden bij constante snelheden. Bovendien is een eventuele verandering in olieverbruik over die afstand goed vast te stellen. Doen er zich geen ongewone dingen of geluiden voor, dan staat niets een ombouw in de weg.

Bedenk echter wel dat het veel rijden van korte afstanden gevolgd door langdurig stilstaan bij een auto met carburateur voor een verhoogde cilinderslijtage kan zorgen. In dat opzicht is LPG een betere brandstof. Dat geldt ook als we de uitworp van schadelijke gassen vergelijken.

Reageer op dit artikel