artikel

Carburateur favoriet bij motorfiets (2000-02)

Techniek

Het merendeel van de motorfietsen is nog met carburateurs uitgerust, terwijl auto’s zonder uitzondering benzine-inspuiting hebben. Wat is hier de reden van?

Bij vrijwel alle motorfietsen wordt er één carburateur per cilinder toegepast. Het gaat daarbij om zogenoemde Constant Depression (CD) carburateurs, dat zijn carburateurs die volgens het Stromberg principe, dus met een membraan, werken. Bij deze carburateurs regelt het drukverschil tussen de buitenlucht en het inlaatkanaal de stand van de gasschuif. De berijder bedient met de gashendel een gasklep.

Het grote pluspunt van de CD of CV (van Constant Velocity) carburateurs is dat de carburatie ook bij plotseling gasgeven en bij lage toerentallen volgas rijden, uitstekend blijft werken. Dat komt doordat de door onderdruk gestuurde gasschuif de luchtsnelheid in de venturi en daarmee het drukverschil over de sproeiers constant houdt. Daaraan ontleent dit carburateurtype de afkortingen CV of CD.

Hoewel het om een gecompliceerd stukje techniek gaat, is de kostprijs ervan laag, want er worden grote aantallen carburateurs geproduceerd. Toch zien we dat de nieuwste motorfietsmotoren voorzien zijn van een multi-point injectiesysteem. Dat heeft alles te maken met de strenger wordende emissie-eisen. Een merk dat al vele jaren met benzine-inspuiting werkt, is BMW. Dat voorbeeld zal nu worden gevolgd.

Reageer op dit artikel