Carburateur-motoren met drukvulling (1999-09)

Hierbij wil ik een vraag stellen over een verouderd principe, namelijk de verbrandingsmotor met carburateur. Ik las een artikel over klassieke Formule 1-auto's van Alfa Romeo, die zijn uitgevoerd met twee in serie geplaatste turbocompressoren. Maar de motor in deze auto wordt van een mengsel voorzien door middel van een Weber-carburateur Nu is mijn vraag: kun je een turbo vóór of moet je hem altijd ná de venturi plaatsen. Mijn idee is dat als je de turbo vóór de venturi plaatst, deze de brandstof alleen maar terug in de vlotterkamer drukt doordat er nu in de venturi geen onderdruk maar een overdruk ontstaat. Door vervolgens de vlotterkamer beluchting ook onderdruk te zetten, ontstaat weer het normale beeld van drukverschil tussen de lucht op de brandstof in de vlotterkamer en de luchtdruk in de venturi met het enige verschil dat de vuldruk nu hoger is dan normaal. Als we de turbo na de venturi plaatsen ontstaat er een hogere onderdruk in de venturi, doordat er een hogere luchtsnelheid aanwezig is. Maar dit zou betekenen dat er nu niet alleen lucht maar ook brandstof door de turbo wordt geleid. Dan vraag ik mij af, kan dit in verband met hitte in de turbo?

Dit artikel lezen en je kennis van autotechniek op peil houden?

Neem een abonnement en:

  • Krijg onbeperkt toegang tot amt.nl
  • Ontvang 3x per week de nieuwsbrief
  • Lees 11x per jaar het digitale magazine