artikel

Lange inlaatbuis voor betere vulling (1999-11)

Techniek

Moderne motoren hebben vaak opvallend lange inlaatbuizen. Vroeger waren de spruitstukken aanzienlijk korter Wat is hier de reden van?

Het probleem bij benzinemotoren is dat de benzine als een film neerslaat op de wanden van het inlaatspruitstuk. Dat beïnvloedt de lucht brandstofverhouding bij het starten, opwarmen en accelereren. Door de verstuivers dichtbij de inlaatkleppen of zelfs in de cilinders te plaatsen, neemt de kans op het nat worden van de wanden van de inlaatbuizen af. Lange inlaatbuizen zorgen ervoor dat er na het onderste dode punt, dus in de compressieslag, nog lucht in de cilinder stroomt. Door het traagheidseffect zal de stromende inlaatluchtkolom de cilinder beter vullen.

Steeds meer motoren hebben een variabel inlaatvolume om over een zo breed mogelijk toerengebied gebruik te kunnen maken van dit traagheidseffect. Het gevolg is immers dat het motorkoppel, anders gezegd: de gemiddelde effectieve druk, toeneemt. Bij dieselmotoren wordt er al veel langer gewerkt met lange inlaatbuizen. Omdat het toerental laag is vergeleken met benzinemotoren zijn de inlaatbuizen extra lang, meer dan een halve meter is geen uitzondering.

Reageer op dit artikel