artikel

Behandeling van natrium gekoelde kleppen (1999-11)

Techniek

Bij sommige hoog opgevoerde motoren worden holle kleppen toegepast, die zijn gevuld met Natrium. Dit zorgt voor een extra koeling van de klep. Als gevolg van deze Natrium-vulling mogen de kleppen mijns inziens niet bij het oud-ijzer worden gegooid, want als ze doorroesten ontstaat er explosiegevaar. Dus gooi nooit kleppen weg: een beter milieu begint bij jezelf!

Holle uitlaatkleppen worden toegepast om de temperatuur van de klep te verlagen of het gewicht te verminderen. Als de holle ruimte in de klep voor 60% met Natrium (in het Engels Sodium) wordt gevuld, zal dit vloeibaar worden zodra de motor loopt. Natrium smelt bij 97,5°C en klotst dus op en neer in de klepsteel.

De bij de klepschotel opgenomen warmte wordt via de klepgeleider afgevoerd en zorgt daarmee voor een verlaging van 80 tot 150’C. Holle kleppen kunnen vanaf een steeldiameter van 6 mm worden vervaardigd. Een massieve klep met een steel van 7 mm en een schoteldiameter van 40 mm, weegt bij een lengte van 120 mm 94,8 gram. Een holle klep met een inwendige boring van 3,6 mm weegt 89,1 gram en 87,9 gram met een boring van 4,0 mm.

Wordt ook nog een holle klepschotel toegepast dan blijft er slechts 79,2 gram over. Dat levert dus een aanzienlijke gewichtsbesparing op.

Kleppen die met Natrium gevuld zijn behoren als volgt te worden afgevoerd. Er moet een gaatje door de schotel worden geboord tot in de holle ruimte of de klep moet worden doorgezaagd of geslepen halverwege de klepsteel. Let er op dat er geen water naar binnen kan dringen, Natrium reageert heftig met water. Vul een emmer met water en werp daar hooguit tien van deze doorboorde kleppen in.

Neem zeker 3 meter afstand in acht omdat het water heftig zal bewegen, Daarna kunnen de kleppen bij het oud ijzer. Zo staat het in de TRW Thompson catalogus van 1983. Volgens een Duitse ingenieur van TRW is het tegenwoordig niet meer nodig speciale maatregelen te nemen. Bij het smelten gebeurt er niets bijzonders, alle kleppen kunnen zo in de oud ijzer bak.

Reageer op dit artikel