artikel

Verschillende banden op 1 as (1999-10)

Techniek

Het valt mij de laatste tijd steeds vaker op, misschien omdat ik er op ga letten, dat bij nogal wat auto’s twee verschillende banden op de achteras zijn gemonteerd. Dit lijkt mij niet verstandig, omdat elke band een ander weggedrag kent en ook onder natte omstandigheden het water op een andere manier en in een afwijkende hoeveelheid afvoert. Bij navraag bleek dat het wettelijk niet verplicht is om op dezelfde as identieke banden te monteren. Ik heb daar mijn twijfels over en hoe zit dat bij een keuring?

Dat op een as verschillende banden zijn gemonteerd, is uit een oogpunt van veiligheid niet wenselijk of kan wettelijk verboden zijn. Om met het laatste te beginnen. In de APK keuringseisen staat voor personenauto’s onder artikel 5.2.27, lid 6, dat de banden die op één as zijn gemonteerd, dezelfde karkasstructuur moeten hebben. Hiermee wordt bedoeld dat er diagonaalbanden of radiaalbanden gemonteerd moeten zijn.

In een toelichting staat als enige opmerking dat personenauto’s in geval van nood (bijvoorbeeld bij gebruik als reservewiel of noodwiel) niet aan die regel hoeven te voldoen, mits in dat geval de rijsnelheid en het rijgedrag worden aangepast. Er zijn natuurlijk veel meer ongewenste situaties. Bijvoorbeeld het monteren van banden met een verschillende grootte of van verschillend merk en/of type. Om maar niet te spreken van banden met een verschillend draagvermogen of snelheidsindex.

Banden die een verschillende slijtagegraad vertonen zijn ook ongewenst en zelfs een verschillende leeftijd (zie DOT-aanduiding) kan nadelig zijn voor het rijgedrag en de veiligheid. Laat staan een combinatie van winter- en zomerbanden. Conclusie: wettelijk is het niet toegestaan op één as een diagonaalband en een radiaalband te monteren, behalve in geval van ‘thuiskomertje’.

Gewenst is op één as hetzelfde merk en type, in dezelfde maat met hetzelfde laadvermogen en dezelfde snelheidsindex en bij voorkeur met een gelijke slijtagetoestand. Optimaal is dat dergelijke banden op voor- en achteras worden gemonteerd en met de door de autofabrikant gespecificeerde bandenspanning worden bereden.

Overigens treffen we bij (duurdere) sportwagens een uitzondering aan, waarbij de voor- en achterbanden een verschillende maat hebben. Dit is echter opgenomen in de typegoedkeuring.

Reageer op dit artikel