artikel

Zaagtandslijtage en een klapband (1999-09)

Techniek

Bij het lezen van de artikelen over zaagtandslijtage in deze rubriek, ben ik toch geschrokken van de mogelijke oplossing om de band op de velg te draaien. Enige tijd geleden las ik in twee verschillende autobladen dat dit levensgevaarlijk kon zijn. Een klapband was niet uitgesloten. Hierbij werd als oorzaak het verschuiven van de koordlagen genoemd.

Dat er beweging in een band zit, weten we allemaal. Maar dat het verschuiven van de koordlagen zou resulteren in een klapband, kan niet het gevolg zijn van het omdraaien van de band op de velg.

Het omdraaien van de band op de velg heeft hooguit tot gevolg dat er van een geluidstoename sprake is. Immers, de (hogere) scherpe kantjes van de zaagtand ‘slaan’ nu als eerste tegen het wegdek. Omdat de koordlagen haaks op de rolrichting van de band (radiaalband!) staan, maakt het deze band in principe niets uit of hij voor- of achteruit rolt.

Andere onderdelen van de band zijn meer richtinggevoelig. Te denken valt hierbij aan het profiel van een band die richtinggebonden moet worden gemonteerd. Andersom monteren zal echter nooit een klapband tot gevolg hebben. Hooguit zullen de stuurprecisie en het comfort minder worden. Koordlagen zullen ten opzichte van elkaar bewegen. Echt verschuiven doen zij niet, tenzij er sprake is van een fabricagefout.

Ook mishandeling van een band zoals hard tegen scherpe voorwerpen aanrijden (stoepranden), zou kunnen resulteren in het van elkaar loskomen van koordlagen. Overigens zal het loop vlak eerder af scheid nemen van de rest van de band (loopvlakseparatie).

Een klapband kan optreden bij een zware belasting en een te lage bandenspanning. Een hoge omgevingstemperatuur zal het optreden van een klapband bevorderen.Tussen de verschillende koordlagen is een zeer dun laagje rubber aangebracht. Het rubber, overigens ook dat van het loopvlak, zal door het bewegen van de band (het veren van de band) warm worden.

Iedere rubbermolecule zal bij druk en ontspanning kleiner worden en weer uitzetten. De energie die met deze zogenoemde eigendemping gepaard gaat, komt vrij in de vorm van warmte. Dit verschijnsel noemen we bandhysteresis.

Hoe meer we de band de kans geven zich flexibel te gedragen, des te meer warmte hij zal ontwikkelen. Is een auto met een te lage bandenspanning (te) vol beladen of wordt er te snel mee gereden, dan zal er onevenredig veel warmte vrijkomen.

Door aanzienlijke druk- en temperatuurvariaties in de band bestaat de -kans dat er scheuren in de toegepaste materialen optreden die een plotseling luchtverlies tot gevolg hebben. Het resultaat noemen we een klapband. De band zal tijdens een rit op de snelweg ook flink opwarmen. Meet daarom de spanning altijd in koude toestand.>

Reageer op dit artikel