artikel

Primeur 3-liter auto voor Mathis (1999-09)

Techniek

De Duitse auto-industrie maakt veel ophef over de ontwikkeling van de 3-literauto’. Ik herinner me echtereen project van rond 1946 waarbij ook al een dergelijk verbruik werd gerealiseerd. Dit betrof een driepersoons driewieler Weet AMT daar meer van?

Het idee van de 3-liter auto is inderdaad niet nieuw. De eer van de primeur gaat naar het lang vergeten merk Mathis en het siert VW dat dit feit bij de presentatie van de Lupo 3L TDI ook even in herinnering werd gebracht. Mathis had vlak na de Tweede Wereldoorlog een superzuinig driepersoons autootje ontwikkeld, met twee wielen vóór en één achter. Precies wat het berooide naoorlogse Frankrijk nodig had, zo meende autofabrikant Emile Mathis niet ten onrechte. Mede dankzij een lichtgewicht druppelvormige carrosserie (Cx 0,20!) en een efficiënte watergekoelde tweecilinder viertakt boxerzijklepmotor van 707 CM3 en 15 pk (met een radiateurdirect op elke cilinderkop geplaatst en de cilinders exact in elkaars verlengde), kon het benzineverbruik tot 3 liter op 100 km of zelfs nog minder beperkt blijven.Toch behoorde ook een top van 105 km/h tot de mogelijkheden, maar de uitrusting van het 625 kg lichte wagentje was Spartaans karig. Vanwege de materiaalschaarste in die jaren mocht er alleen worden geproduceerd als een regeringscommissie daarvoor toestemming had gegeven. Helaas voor Mathis bleef die toestemming uit, de autoriteiten zagen meer in de plannen van Citroën en Renault met hun 2- respectievelijk 4 CV-modellen. Anders was de eerste 3-liter auto toen al op de markt geweest!

Reageer op dit artikel