artikel

Carburateur-motoren met drukvulling (1999-09)

Techniek

Hierbij wil ik een vraag stellen over een verouderd principe, namelijk de verbrandingsmotor met carburateur. Ik las een artikel over klassieke Formule 1-auto’s van Alfa Romeo, die zijn uitgevoerd met twee in serie geplaatste turbocompressoren. Maar de motor in deze auto wordt van een mengsel voorzien door middel van een Weber-carburateur Nu is mijn vraag: kun je een turbo vóór of moet je hem altijd ná de venturi plaatsen. Mijn idee is dat als je de turbo vóór de venturi plaatst, deze de brandstof alleen maar terug in de vlotterkamer drukt doordat er nu in de venturi geen onderdruk maar een overdruk ontstaat. Door vervolgens de vlotterkamer beluchting ook onderdruk te zetten, ontstaat weer het normale beeld van drukverschil tussen de lucht op de brandstof in de vlotterkamer en de luchtdruk in de venturi met het enige verschil dat de vuldruk nu hoger is dan normaal. Als we de turbo na de venturi plaatsen ontstaat er een hogere onderdruk in de venturi, doordat er een hogere luchtsnelheid aanwezig is. Maar dit zou betekenen dat er nu niet alleen lucht maar ook brandstof door de turbo wordt geleid. Dan vraag ik mij af, kan dit in verband met hitte in de turbo?

Precies zoals u zegt, kan het mengsel zowel door de compressor worden gezogen als de lucht door de carburateur worden geperst. Door de vlotterkamer ontluchting aan te passen kan een verkeerde afstelling worden vermeden.

Beide systemen hebben hun voor en nadelen. Het koelende effect van de verdampende brandstof (naast benzine wordt alcohol veel toegepast) is gunstig voor de bedrijfstemperatuur van de compressor. Als de motor ‘terugslaat’ is er wel heel veel mengsel in het inlaatsysteem, ‘backfiring’ moet dan ook worden vermeden.

Bij het ‘opvoeren’ van standaardmotoren is het heel eenvoudig om het complete inlaatsysteem dus ook de carburateur(s) onder druk te zetten. Een turbocompressor vraagt dan wel om een ander uitlaatspruitstuk, maar de inlaatkant blijft vrijwel standaard.

Wordt alle lucht via een carburateur aangezogen dan moet dat wel een fiks exemplaar zijn. Vandaar dat er motoren zijn gebouwd met twee carburateurs voor de compressor.

Er zijn nog vele belangrijke zaken die bij eik van de twee systemen een rol spelen.

Reageer op dit artikel