Skoda motor en hydraulische stoters (1999-07/08)

Ik las over de nieuwe VW-stoterstangmotor in het meinummer van 1999. Lijkt deze niet erg veel op de Skoda motor die in de 105, 120 en 130 zat? In het artikel schrijft u over de werking van hydraulische stoters om het kleppenstellen overbodig te maken. 'Als de olie bij koude start te stroperig is, kan het gebeuren dat de stoter te lang is en de klep open blijft staan'. Daar ben ik het echter niet mee eens. Wat wel vaak gebeurt is het volgende: doordat de olie te oud is en dus vuil is geworden, dicht het terugslagklepje niet goed meer af, doordat zich vuil tussen de klep en zitting bevindt. Als de nok de klep wil openduwen wordt de stoter in elkaar gedrukt, de olie in de stoter kan via het lekkende terugslagklepje weglopen dus gaat de klep (veel) minder ver open en is er (veel) klepspeling waardoor je dat tikkende geluid hoort wat heel erg kan zijn. Enige remedie: ververs op tijd! Om het tikken tegen te gaan kan een inwendige motorreiniging uitkomst bieden. Blijven ze tikken dan zit er niets anders op dan de betreffende stoters grondig te reinigen of te vernieuwen.