artikel

Skoda motor en hydraulische stoters (1999-07/08)

Techniek

Ik las over de nieuwe VW-stoterstangmotor in het meinummer van 1999. Lijkt deze niet erg veel op de Skoda motor die in de 105, 120 en 130 zat? In het artikel schrijft u over de werking van hydraulische stoters om het kleppenstellen overbodig te maken. ‘Als de olie bij koude start te stroperig is, kan het gebeuren dat de stoter te lang is en de klep open blijft staan’. Daar ben ik het echter niet mee eens. Wat wel vaak gebeurt is het volgende: doordat de olie te oud is en dus vuil is geworden, dicht het terugslagklepje niet goed meer af, doordat zich vuil tussen de klep en zitting bevindt. Als de nok de klep wil openduwen wordt de stoter in elkaar gedrukt, de olie in de stoter kan via het lekkende terugslagklepje weglopen dus gaat de klep (veel) minder ver open en is er (veel) klepspeling waardoor je dat tikkende geluid hoort wat heel erg kan zijn. Enige remedie: ververs op tijd! Om het tikken tegen te gaan kan een inwendige motorreiniging uitkomst bieden. Blijven ze tikken dan zit er niets anders op dan de betreffende stoters grondig te reinigen of te vernieuwen.

De Skoda motoren die u bedoelt zijn in 1976 op de markt gekomen en zijn tot 1989 in productie geweest. De motoren hadden een aluminium motorblok en een gietijzeren cilinderkop. Een hoogst ongebruikelijke constructie die echter zijn voordelen had, zo bewogen de kleppen gewoon in de kop, dus zonder speciale geleiders. Het motorblok lag 30° naar rechts gekanteld achterin de auto. Er werden natte cilindervoeringen gebruikt en de krukas was driemaal gelagerd. De 1174 cm3 motor had boring-slagmaten van 72 mm, de 1289 cm3 motor gebruikte een 75,5 mm boring en een 72 mm slag. Als we deze gegevens met die van de 1.0 liter VW motor vergelijken dan vallen er inderdaad een paar dingen op. De boringmaat van 72 mm is gelijk aan die van de 1174 cm3 Skoda-motor, de krukas is driemaal gelagerd en het is een aluminium blok met natte voeringen. De cilinderkop is echter van aluminium, de in- en uitlaatspruitstukken zijn moderner en er zijn hydraulische klepstoters. Al met al, hij lijkt inderdaad veel op een Skoda motor in een nieuw jasje. Er zijn verschillende problemen met hydraulische klepstoters. Een van die problemen is in het bewuste artikel genoemd. Verschillende autofabrikanten zijn afgestapt van hydraulische stoters omdat deze bij het veelvuldig rijden van korte ritten het goed sluiten van de kleppen belemmeren. U noemt een tweede probleem: dat van tikkende stoters. Het is niet raadzaam aan motorolie achteraf iets toe te voegen, een topkwaliteit motorolie moet alle problemen met stoters kunnen voorkomen. Gelukkig draait het overgrote deel van de motoren met hydraulische stoters of stelplunjers probleemloos.

Reageer op dit artikel