artikel

Zaagtandslijtage bij achterbanden (1999-06)

Techniek

De achterbanden van mijn auto vertonen een slijtage in de vorm van een zaagtand. Deze banden zijn verder niet scheef afgesleten, maar hinderlijk is het aanzienlijke lawaai dat ze produceren. Mijn bandenvakman zegt dat dit wel vaker voorkomt met achterbanden gecombineerd met onafhankelijke vering. Is dit fenomeen u bekend en zo ja, hoe ontstaat het en wat kan ik er aan doen ? Regelmatig links en rechts verwisselen? Genoemde banden zijn van km-stand 0 tot 85.000 gemonteerd geweest.

Genoemde slijtage treedt met name op bij bepaalde blokprofielen, waarbij elk afzonderlijk blokprofiel in de lengterichting scheef afslijt. Zaaglandslijtage doet zich voornamelijk voor op de niet aangedreven as.

Het volgende advies kan worden gegeven:

● de banden van de niet-aangedreven wielen verwisselen met die van de aangedreven wielen of, als dat niet mogelijk of anderszins niet gewenst is, de banden omdraaien op de velg;

● de toestand van de vering en schokdempers in de gaten houden.

Zeker gezien het kilometrage van de banden, en in dit geval dus ook van de auto, verdient het aanbeveling aan de achterzijde de rijhoogte van de Renault Clio te (laten) controleren. Bij de Clio is dat de afstand van het hart van de torsiestaaf tot de (vlakke) vloer. Is deze niet conform specificaties, dan heeft dit gevolgen voor de werking van de torsiestaven en de schokdempers.

Gezien het aantal afgelegde kilometers is controle van de schokdempers ook aan te bevelen, evenals de lagering van de achteras. Vanzelfsprekend moet zeer regelmatig de bandenspanning worden gecontroleerd. Aangezien de banden verder niet scheef zijn afgesleten, is de uitlijning niet verdacht, maar het kan geen kwaad deze ook te laten nazien.

Reageer op dit artikel