artikel

Wie is Glas? (1999-06)

Techniek

‘Glas’ produceerde een motor met bovenliggende nokkenas aangedreven door een tandriem. Om welke motor gaat het? Het merk Glas is mij niet bekend.

Glas-auto’s werden in de jaren zestig geproduceerd, Aanvankelijk werd er een tweecilinder boxermotor toegepast, vanaf 1963 een vier-in-lijn. Deze motor was zijn tijd ver vooruit, niet alleen vanwege de toepassing van de tandriem om de nokkenas aan te drijven. De ondersteuning van de kleptuimelaars, de plaatsing van de twee kleppen en de bougie plus het verloop van de in- en uitlaatkanalen toonden een duidelijke visie.

De Glas 1204 motor had een boring van 72 mm en een slag van 73 mm. Dat leverde een cilinderinhoud van 1189 cm3 op. Met een compressieverhouding van 8,51 kwam de viercilinder op 53 pk bij 5100 t/min, het maximum koppel bedroeg 9,15 kgfm bij 2000 t/min. De auto was ontworpen voor voorwielaandrijving, maar op het laatste moment werd gekozen voor een conventionele aandrijving.

Uit een catalogus van 1969 blijkt dat de motor tot 1281 cm3 was gegroeid, dankzij 75 mm zuigers. Het maximale vermogen bedroeg 67 pk, hetgeen bij een gewicht van 760 kg voor goede prestaties zorgde. Er zijn tevens sportuitvoeringen gebouwd die TS als aanduiding hadden. Glas groeide verder en bouwde zelfs een V8 motor. Ten slotte nam BMW het concern over.

De bovenliggende nokkenas van de Glas 1204 werd in 1963 aangedreven door een tandriem. Deze had staaldraden om de trekkracht over te brengen. Glas gaf 100.000 km op als levensduur. Tandriemen met kunststof vezels zijn van later datum. de manier waarop de tuimelaars worden ondersteund is heel origineel. De lange veren voorkomen het ‘omslaan’ van de tuimelaars, ze scharnieren om een ‘bolkop’.

Reageer op dit artikel