artikel

Pas op voor schade aan differentieel, finish-balancen van de aangedreven wielen (1999-06)

Techniek

Kan er bij het finish-balancen van de aangedreven wielen werkelijk schade aan het differentieel optreden als de aangedreven wielen door de balanceermachine (finishbalancer) worden aangedreven? De meningen hier over lopen nogal uiteen en werkplaatsen hanteren niet altijd dezelfde balanceermethode.

Het laten aandrijven van de aangedreven wielen (die dus in verbinding staan met het differentieel) door de finishbalancer kan zeker schade aan het differentieel veroorzaken.

De vraag is overigens of het finishbalancen van de wielen áán de auto wel zinvol is. Wielen moeten altijd eerst zorgvuldig op een stationaire balanceermachine worden gebalanceerd. Krijgt men de onbalans daarop niet weg, dan kan dit een aantal oorzaken hebben. De eerste is dat er sprake is van opspanfouten en ten tweede kan de machine toe zijn aan nieuwe flenzen. Dit komt veelvuldig voor en mag natuurlijk niet ‘gecompenseerd’ worden door de wielen dan maar aan de auto uit te balanceren.

Zorg dus dat de opspanhulpmiddelen in goede staat zijn en gebruik ze goed, Is de balanceermachine in orde en moet aan de velg steeds op dezelfde plaats (binnen- en buitenzijde) 35 tot 40 gram massa worden bijgeplaatst, dan is de velg hoogstwaarschijnlijk concentrisch. Dit komt regelmatig voor bij imitatievelgen. Is het slechts 15 tot 20 gram dan kan finish-balancen worden overwogen. Daarbij moet de auto in het midden omhoog worden gebracht en de krachtopnemer onder de fusee worden geplaatst. De andere fusee op een gelijke hoogte ondersteunen. Zorg er voor dat zoveel mogelijk een rijsituatie wordt nagebootst, in die zin dat de aandrijfassen niet meer dan 30′ naar beneden zakken. Dit ook met het oog op het verschil in lengte tussen linker- en rechteraandrijfassen.

Overigens; als men het wiel, waaraan niet wordt gewerkt, op de grond laat staan (hetgeen gelet op het voorgaande niet gewenst is) kan dit voor verrassingen zorgen als de auto is uitgerust met een sperdifferentieel. Let er vervolgens goed op dat de remmen niet slepen. Dit is heel belangrijk, omdat er anders een te groot snelheidsverschil tussen linker en rechterwiel zal ontstaan. We hebben het hier over de aangedreven assen en we laten de verbrandingsmotor van de auto de wielen aandrijven. Laat men dit de finishbalancer doen, dan is er grote kans op schade aan het differentieel. Wordt de aandrijving door de motor gedaan, dan na de meting het gas rustig loslaten en vooral niet remmen.

Reageer op dit artikel