artikel

Constructie van een W-motor (1999-06)

Techniek

Kunt u mij iets vertellen over de constructie van de Bugatti W18 motor? Daar kan ik mij constructief gezien weinig bij voorstellen.

Bij W-motoren staan er drie drijfstangen naast elkaar op één kruktap. De middelste drijfstang wijst naar boven, de beide andere maken eik dezelfde hoek naar links en rechts. Daarbij gaat het dus om drie viercilinder motorblokken, eik met een eigen cilinderkop. Gaan we nog meer drijfstangen op één kruktap zetten, ontstaat er een stermotor zoals die bij motorfietsen, auto’s en vliegtuigen zijn toegepast.

Bij de Bugatti motor is de constructie in zoverre heel complex dat er drie VR6 motoren voor gebruikt zijn. Zoals bekend bouwt VW al jaren een heel compacte V6 motor die de cilinderkop gemeenschappelijk heeft. Deze V6 motor, oorspronkelijk VR6 genoemd omdat VW het een kruising vond tussen een lijnmotor (Reihemotor) en een V-motor, bouwt heel kort zodat de Wl8 motor ook kort blijft.

Om de zaak nog complexer te maken, heeft de Wl8 motor de nieuwste vierkleppen cilinderkoppen gekregen. Het onderbrengen van de in- en uitlaatsystemen is een probleem, het lageren van de krukas eveneens terwijl ook het aandrijven van de nokkenassen niet eenvoudig is. Dat de motor breed bouwt, is niet zo erg omdat het blok voor de achteras zit. De Audi Wl2 heeft een balansas. Die zal met de Wl8 Bugatti motor niet nodig zijn.

Reageer op dit artikel