artikel

Gevaar voor detoneren na motortuning (1999-05)

Techniek

Ik ben eigenaar van een Corvette bouwjaar 1979 met 5.7 liter V8 motor. Deze auto is door één van de vorige eigenaars ingrijpend getuned. Door toepassing van speciale zuigers (met dome) is de compressieverhouding opgevoerd van circa 9:1 tot circa 12:1. Naar ik vermoed werd dit onder meer gedaan om het koppel bij lage toeren te vergroten en de negatieve effecten van de racenokkenas (288°1290°) te compenseren. Mijn vraag is of ik detonatie krijg bij het rijden op 98 octaan benzine. Op dit moment merk ik weinig van detonatie tijdens zware acceleraties, vermoedelijk omdat eveneens een racecilinderkop is gebruikt met hoger geplaatste bougie. De ontsteking staat ingesteld op 16° vaste voorontsteking, 20° centrifugaalvervroeging op 1800 t/min en 10° vacuümvervroeging. De fabrieksafstelling was 12°, met 20° centrifugaalvervroeging bij 4500 t/min, doch met deze vaste voorontsteking blaast de motor terug en verliest veel van zijn kracht. Bestaat er trouwens een apparaat dat achteraf kan worden ingebouwd en dat de detonatie kan meten ?

Het is niet mogelijk om op de details van uw vragen in te gaan, maar in algemene zin kan er wel wat commentaar worden geleverd. Het eerste dat opkomt is: op welke brandstof werd er voorheen gereden? Motoren met ‘wilde’ kleppentijden hebben een late sluiting van de inlaatkleppen. Dat verkleint de effectieve compressieverhouding omdat de zuiger al een eind op weg is vanuit
het Onderste Dode Punt. Vooral bij een laag volumetrisch rendement zal daarom de eindcompressiedruk laag zijn. Zodra de motor in het juiste toeren-belasting gebied draait zal het volumetrisch rendement stijgen. Daardoor neemt ook de eindcompressiedruk toe. Dat vergroot de kans op detoneren. Er zijn zes invloedsgrootheden die het motorverwoestende detoneren bepalen:

1 de brandstofkwaliteit

2 het ontstekingstijdstip

3 de geometrische compressieverhouding

4 de uitlaatgastegendruk

5 de aanwezigheid van uitlaatgasrecirculatie, inlaatluchtvoorverwarming of carterventilatie

6 de lucht/brandstofverhouding.

Het zal duidelijk zijn dat 98 RON de hoogste brandstof kwaliteit is, tenzij er toevoegingen of bijmengingen plaatsvinden. Het ontstekingstijdstip kan het best op een rollenbank worden afgesteld, daar kan dan ook de lucht/brandstofverhouding bij vollast en deellast worden gemeten.

Het achteraf inbouwen van een klopsensor is niet te doen omdat er moet worden vastgesteld in welke cilinder detonatie optreedt. Bovendien moet het motormanagement zijn voorbereid op signalen van een klopsensor.

Reageer op dit artikel