Vastzittende bougies en wielmoeren (1999-04)

Hierbij geef ik u mijn reactie op het al dan niet smeren van bougies (AMT 12, 1998) en het smeren van wielbouten (AMT 1, 1999). Mijn ervaring met bougies die zijn voorzien van een conische zitting in de Ford OHC motor met gietijzeren cilinderkop is dat deze, na ongeveer 20.000 km, verschrikkelijk vast konden gaan zitten. Ondanks het, volgens voorschrift, met de momentsleutel vastzetten ervan. Min of meer eenzelfde ervaring heb ik met wielbouten. Vastzetten moet volgens voorschrift met behulp van een momentsleutel doorgaans wel lukken, maar het losdraaien kan soms een groot probleem vormen. Dit mede als gevolg van corrosie. De schroefdraad dient schoon van vuil te zijn en licht invetten met kopervet is hierbij mijn devies. Sinds ik dat doe hebben zich nooit meer problemen voorgedaan bij het losdraaien van bougies en wielmoeren. In tegenstelling tot wat u schrijft ben ik van mening dat, als je te werk gaat volgens bovenstaande methode, bouten of moeren nooit te vast zullen worden aangedraaid. Tijdens het vastzetten wordt de spanning immers opgebouwd in het materiaal van de bout en moer en niet in het vet of olie.

Dit artikel lezen en je kennis van autotechniek op peil houden?

Neem een abonnement en:

  • Krijg onbeperkt toegang tot amt.nl
  • Ontvang 3x per week de nieuwsbrief
  • Lees 11x per jaar het digitale magazine