artikel

Horizontale schokdempers (1999-01)

Techniek

Zijn Peugeot en Citroën de enigen die een achterwielophanging toepassen waarbij de schokdempers vrijwel horizontaal liggen ? Wat is hier het voordeel van en waarom wordt deze constructie niet vaker toepast?

Op dit moment lijkt dat wel zo te zijn. Er zijn eerder vergelijkbare constructies geweest, bijvoorbeeld bij Fiat, maar de schokdempers staan daar nu weer verticaal. Hoewel het Peugeot/Citroën gelukt is een compacte constructie te bouwen, zijn er ook nadelen aan verbonden.

Er is een grote overbrengingsverhouding tussen de wielbeweging en de zuigerstangbeweging van de demper. Grofweg gezegd: als het wiel centimeters beweegt, beweegt de zuigerstang slechts millimeters. Dat stelt zeer hoge eisen aan de demperkwaliteit en de bevestiging ervan. Horizontale dempers zijn op zich niet ongewoon.

Als het om enkelpijpdempers met gasvulling gaat (het type ‘de Carbon’) heeft de stand van de demper geen invloed op de demping. Bij dubbelpijps dempers met gasvulling is de horizontale stand evenmin een probleem, maar wordt de zaak toch moeilijker. Vanwege de hoge dempingskrachten is de kans op slijtage groot en kan er een stukje ‘loze’ slag ontstaan. De bevestiging van de dempers moet spelingsvrij en voldoende stijf zijn om een te sterke invloed op de dempingskarakteristiek te voorkomen. Nadeel hiervan is weer dat er gemakkelijk geluidsoverdracht plaatsvindt. Met een in rubber bevestigd subframe is dat te voorkomen

Reageer op dit artikel