artikel

Koelvloeistoftemperatuur niet maatgevend, motor opwarmen duurt langer dan u denkt (1998-12)

Techniek

Wanneer van de motor hoge prestaties worden verlangd, is het belangrijk dat deze op bedrijfstemperatuur is. Vaak wordt gedacht dat dit het geval is zodra de koelvloeistof-temperatuurmeter ‘los komt’. Laatst reed ik in een auto met zowel een koelvloeistof als een olie-temperatuurmeter en het viel me op dat de motorolie pas veel later op temperatuur is. Ik neem aan dat de olietemperatuur maatgevend is voor een ‘bedrijfswarme’ motor. Veel auto’s moeten echter een olietemperatuurmeter ontberen. Hoeveel tijd is er gemoeid met het opwarmen van de motor na een koude start?

Het opwarmen van de koelvloeistof hangt af van de warmte die in de cilinders wordt ontwikkeld en het type materiaal waar de motor van gemaakt is.

Moderne DI-dieselmotoren voeren zo weinig warmte af naar de koelvloeistof dat ze een extra warmtebron nodig hebben om de interieurverwarming goed te laten werken.

Benzinemotoren van aluminium warmen de koelvloeistof het snelst op. De warmte-overdracht naar de smeerolie is veel geringer dan naar de koelvloeistof. Dat betekent dat de olie langzamer in temperatuur stijgt dan de koelvloeistof.

Daarom wordt er bij veel motoren een warmtewisselaar toegepast. Daarbij warmt de koelvloeistof de smeerolie op. Het is, om slijtage en motorvervuiling te vermijden, van belang dat de smeerolietemperatuur zo snel mogelijk boven de 70°C komt. Pas dan zijn alle chemische additieven voldoende actief.

Uit het bovenstaande volgt dat het opwarmen van de motor het best kan geschieden door deze te belasten. Als er een olie met een lage winterviscositeit (SAE 0W-.. of 5W-..) wordt gebruikt, zal de smering snel genoeg op gang komen. Bovendien wordt zo’n ‘dunne’ olie sneller rondgepompt dan een stroperig product. Dat heeft sneller opwarmen tot gevolg. Als het stevig vriest, duurt het toch zeker een half uur voor de olie goed op bedrijfstemperatuur is!

Reageer op dit artikel