artikel

Hoe werkt EBV? (1998-07/08)

Techniek

Sommige nieuwe auto’s zijn uitgerust met een zogeheten elektronische remkrachtverdeler. Regelt dit alleen de remkrachtverdeling tussen de voor- en achterwielen, of is het ook in staat de remdruk links en rechts verschillend van elkaar in te stellen? Op basis van welke parameters wordt de remkracht verdeeld?

Elektronische BremskraftVerteilung, EBV, gebruikt de snelheidssensoren van elk wiel om bij het aanzetten van de remmen vast te stellen of elk wiel de juiste bijdrage levert aan de vertraging.

Daarbij gaat het vooral om remmen in een bocht, want dan is het, afhankelijk van de belading, niet ondenkbaar dat één van de achterwielen te sterk wordt geremd. Om voldoende grip in dwarsrichting over te houden, wordt de remdruk naar het wiel dat gaat slippen verminderd.

De EBV compenseert automatisch voor wieldrukvariaties. Een remkrachtregelaar of drukverlagingsklep voor de achteras is niet meer nodig. De EBV regelt per wiel in het gebied vlak voor het ABS in werking komt en is in staat om ook bij een verschil in wrijvingscoëfficiënt tussen links en rechts (u split) uitbreken van de achterkant te voorkomen.

Reageer op dit artikel