artikel

Wees alert op lekkage stuurbekrachtiging (1998-06)

Techniek

Bijna elke moderne auto is uitgerust met stuurbekrachtiging. Dient het hydraulisch systeem ervan regelmatig te worden ververst, net zoals het remsysteem? Wat voor soort vloeistof wordt hier eigenlijk voor toegepast, is het vergelijkbaar met ATF of remvloeistof? Mag bijvullen met elke willekeurige (stuurbekrachtigings) vloeistof?

Het is niet gebruikelijk dat stuurbekrachtigingvloeistof moet worden vervangen, het maakt deel uit van een gesloten systeem en de vloeistof is niet hygroscopisch.

Als er lekkage is, moeten we allereerst vaststellen waar het olieverlies optreedt. Er moet ergens een lek zijn dat beslist moet worden opgespoord. Bedenk dat er in het hogedruk gedeelte 150 bar druk staat en een klein lekje dus voor een groot verlies aan vloeistof kan zorgen. Dit is één van de zaken die een klant moet weten, het valt in de categorie: olie peilen.

Zodra de klant één van de vele vloeistofniveaus ziet dalen, dient hij of zij dit met de werkplaats te overleggen. Niet alleen is sleutelen aan zo’n hogedruk systeem gevaarlijk, de klant weet ook niet welke vloeistof er in het stuurbekrachtigingssysteem hoort. Helaas wordt daar zelfs door de technici in de werkplaats soms te licht over gedacht. Het is waar dat er ‘vroeger’ een ATF in ging, maar die tijd is voor veel installaties voorbij. De speciale stuurbekrachtigingsvloeistof moet niet alleen dun vloeibaar zijn als het koud is, maar mag vooral geen negatieve invloed hebben op de afdichtingen.

Sommige vloeistoffen maken de keerringen hard zodat er lekkage optreedt. Andere vloeistoffen doen de keerringen opzwellen met als gevolg dat het stuurhuis zwaar gaat lopen en de pomp voortdurend de hoogste druk moet leveren. Daaruit kan een gevaarlijke situatie ontstaan omdat de gebruikelijke werking van de stuurbekrachtiging steeds meer te kort schiet.

Reageer op dit artikel