artikel

Hoe werkt de actieve hoofdsteun? (1998-02)

Techniek

Saab heeft een zogenoemde actieve hoofdsteun ontwikkeld. Kunt u mij vertellen wat hier de clou van is? Moet het systeem na een aanrijding worden vervangen, net zoals gordelspanners en mogelijk geactiveerde airbags?

De actieve hoofdsteun van Saab werkt even simpel als doeltreffend. De officiële naam is Saab Active Head Restraint-system, kortweg SAHR. Het vermindert de kans op een whiplash bij een aanrijding van achter.

De werking is volledig mechanisch, volgens het hefboomprincipe. De hoofdsteun is verbonden met een drukplaat in de rugleuning van de stoel. Bij een aanrijding van achter wordt het lichaam in de stoel gedrukt, waardoor de drukplaat naar achteren beweegt en vervolgens de hoofdsteun zich naar boven en naar voren verplaatst. Zodoende vangt deze het hoofd op voordat een whiplash kan ontstaan.

Saab monteert de actieve hoofdsteun op de 9-5 en 9-3 en heeft er al internationale veiligheidsprijzen mee behaald. Aangezien het mechanisch werkt en geen pyrotechnische lading bevat (zoals bij een airbag en gordelspanner), is er na een aanrijding geen reparatie nodig. Het systeem keert, na in actie te zijn gekomen, gewoon terug in de ruststand en is weer gereed voor nieuwe activering. De verzekeraars zullen het systeem zeer toejuichen. Het helpt letsel te voorkomen en verhoogt de autoreparatiekosten niet!

Reageer op dit artikel