artikel

Dynamo met vloeistofkoeling (1998-02)

Techniek

Bosch is uitgekomen met een zogenoemde vloeistofgekoelde dynamo. Wat is hier de zin van en hoe is één en ander constructief gerealiseerd?

De introductie van de vloeistofgekoelde dynamo heeft alles te maken met de behoefte aan grotere elektrische vermogens. Tegenwoordig levert de generator onder de motorkap een laadvermogen van 75 ampère, de verwachting is dat dit voor de volgende generatie voertuigen tussen de 90 en 150 zal bedragen. En hoe hoger het vermogen des te ongunstiger de omstandigheden worden voor de luchtgekoelde dynamo. Denkt u maar eens aan het afnemend rendement bij oplopende temperatuur en aan het feit dat de motorruimte steeds meer wordt ingekapseld. De vloeistofgekoelde generator is opgewassen tegen deze nadelen.

Een bijkomend voordeel van de nieuwe lichting dynamo’s is, net zoals dat bij de vloeistofgekoelde motor het geval is, het lage geluidsniveau. Dit wordt veroorzaakt door de afwezigheid van de ventilator en door de volledige inkapseling. Bosch claimt eveneens dat de levensduur van het nieuwe type generator zal toenemen doordat de temperatuurhuishouding veel constanter is en doordat in het nieuwe concept de koolborstels en de sleepring ontbreken. De koeling van de dynamo is gewoon aangesloten op het koelsysteem van de motor.

Bosch heeft hier wel een bijzonder aardig argument bijbedacht; de direct ingespoten dieselmotor met het bijbehorende hoge rendement profiteert zo van de door de dynamo geleverde warmte waardoor de ‘kachel’-capaciteit toeneemt. Overigens zijn het juist dit soort voertuigen die het meest behoefte hebben aan een dergelijke dynamo. Het soms extra ingebouwde kacheltje vraagt namelijk kortstondig bovengenoemde hoge vermogens.

Reageer op dit artikel