artikel

Oliefilters met los patroon (1997-12)

Techniek

Er zijn auto’s die geen conventioneel opschroef-oliefilter meer hebben, maar in plaats daarvan een verwisselbaar papieren filterelement. Wat is hier de reden van en kunnen we dit type oliefilter vaker gaan tegenkomen? Is de levensduur hetzelfde, en moet erbij het vernieuwen op bijzondere zaken worden gelet? Leidt het verwisselen overigens niet tot een grote knoeiboel?

Voornamelijk vanwege milieutechnische voordelen wordt (met name in Duitsland) het opschroefoliefilter vervangen door een filterhuis met los patroon. Dit patroon bevat geen metalen delen meer en is dus eenvoudiger af te voeren. Vandaar dat bij bijna alle Duitse personenauto’s en vrachtauto’s dit type oliefilter als ‘full-flow’ filter wordt toegepast. Interessant is dat het filterhuis ook de overdrukklep bevat, deze zit dus niet meer in het filter. Dat zorgt voor een veel nauwkeuriger werking en voorkomt dat er bij elke koude start veel olie ongefiltreerd de motor in gaat. Ook zien we dat de filterhuizen worden voorzien van een warmtewisselaar en zelfs de carterventilatie er in plaatsvindt. Er zijn filterfabrikanten die een zodanige samenwerking hebben met de motorfabrikant dat ook de oliedrukregelklep in het filterhuis wordt aangebracht. Omdat er speciaal filterpapier wordt gebruikt, is de levensduur van het element zeer hoog. Bij de Mercedes-Benz Actros motor tot 160.000 km. Er ontstaat geen knoeiboel bij het vervangen, integendeel. Zodra de dop of de centrale bout wordt losgedraaid, loopt de olie in het filterhuis weg naar het carter. Als het verversen bij warme motor gebeurt en er even iets anders wordt gedaan na het losdraaien, is vrijwel alle olie uit het filter weggelekt.

Reageer op dit artikel