artikel

Lagere olieviscositeit (1997-12)

Techniek

Als men gedurende 150. 000 km zijn (diesel)motor steeds gevuld heeft meteen 15W-40 motorolie, kan men dan zomaar o verstappen op een 5W-40 of OW-40 olie? Neemt het olieverbruik toe, of heeft dit niets te maken met een dunne olie? Is het aan te raden om bij een nieuwe auto meteen met dunne olie te beginnen? In recente handleidingen spreekt men alleen over 1 OW-40 of 15W-40 oliën.

Waarom zou je na 150.000 km overstappen op een andere olieviscositeit? Zijn er motortechnische problemen, zoals nokkenasslijtage, tikkende stoters of slecht starten? Of is het brandstofverbruik te hoog? Als geen van deze punten een rol speelt, is het verstandig te blijven bij het merk en type olie dat kennelijk de motor goed bevalt. Maar dat beantwoordt niet uw vragen. Met een lagere W(inter) viscositeit verschuiven we de startcondities van de motor naar steeds lagere temperaturen. Dat betekent dat een SAE OW-40 olie bij 30ºC vloeibaarder is dan een SAE 15W-40 olie bij –15ºC. Dat resulteert in een aanzienlijk hoger starttoerental en een veel sneller opgang komen van de smering bij koude motor, zelfs bij de Nederlandse temperaturen. Het is zo dat een OW-40 olie automatisch voldoet aan alle andere W viscositeiten. Als er dus een 1OW-40 of 15W-40 olie is voorgeschreven, voldoet een OW-40 of 5W-40 olie daaraan. Er kan gedurende enkele honderden of duizenden kilometers een verhoogd olieverbruik optreden bij het overschakelen op een andere olie.

Na nog langere tijd kan het gebeuren dat allerlei lak- en koolafzettingen verdwijnen en de motor hier en daar wat mechanische bijgeluiden gaat krijgen. De slijtage die op de ‘ouderwetse’ 15W-40 olie is opgetreden, wordt dan hoorbaar. Denk daarbij aan het kantelen van stoterbussen en zuigers. Daarom is uw suggestie om bij nieuwe motoren zo’n ‘moderne’ olie toe te passen juist. Met zulke oliën blijft de motor in topconditie.

Reageer op dit artikel