Samenspel inlaatluchtkoeling en turbo, effecten van interkoeling (1997-10)

Op een Volvo 760 Turbo-Diesel hebben we een interkoeler gemonteerd. Daarna bleek de turbodruk te zijn gedaald. Niet zo gek natuurlijk, want de interkoeler zal de lucht verdichten, nadat deze is afgekoeld en dat geeft op de turbodrukmeter een daling van de inlaatdruk te zien. Aan de acceleratie te voelen, hadden we niet de indruk dat het motorvermogen spectaculair gestegen was. Ik hoor soms fantastische verhalen over een behoorlijke toename van het motorvermogen na montage van een interkoeler, maar ik heb mijn twijfels om de volgende redenen: 1. Na montage van de interkoeler zijn de lengte en de luchtweerstand van het inlaatkanaal toegenomen. 2. De inlaatdruk is behoorlijk omlaag gegaan. Gaat er per saldo toch meer lucht de cilinder in? 3. De temperatuur van de inlaatlucht is omlaag gegaan, terwijl de brandstofpomp van deze auto evenveel blijft inspuiten, want aan de pomp is niets veranderd. Overigens hoorde ik van een Volvo-dealer dat de Turbo-Interkoeler die Volvo zelf levert behalve de interkoeIer ook gewijzigde zuigers, cilinderkop en brandstofpomp bevat. Mijn vraag in het algemeen luidt: Welke effecten heeft interkoeling op de motor? Wat gebeurt er nu precies met de cilindervulling? Wat gebeurt er thermisch en welke gevolgen zijn er voor het brandstofverbruik? Is er echt vermogenswinst? Is achteraf-montage van een interkoeler een goed idee om ook de kwetsbare delen van de dieselmotor zoals cilinderkop en wervelkamers thermisch te ontlasten?

Dit artikel lezen en je kennis van autotechniek op peil houden?

Neem een abonnement en:

  • Krijg onbeperkt toegang tot amt.nl
  • Ontvang 3x per week de nieuwsbrief
  • Lees 11x per jaar het digitale magazine